Om 17.30 uur openden de deuren van het PharmaPartners-kantoor. Na een drukke werkdag stond er voor de apothekers- en doktersassistenten een welverdiend buffet van broodjes, wraps, quiches en soep klaar. Met een volle maag kon iedereen hierna plaatsnemen in de plenaire zaal waar illusionist Niels Houtepen klokslag 18.00 uur het programma opende en als avondvoorzitter alle aanwezigen welkom heette.
Ook Corné van Halum (Directeur Farmacie) en Gerard van Haperen (Directeur Huisartsenzorg) bedankten alle aanwezigen voor hun komst en gingen in op de belangrijke rol die assistenten in de apotheek en huisartsenpraktijk vervullen. Als gezicht achter de balie en aan de telefoon zijn zij onmisbaar voor het dagelijkse reilen en zeilen in de eerstelijnszorg. Desalniettemin worden zij steeds vaker geconfronteerd met uitdagende situaties, zoals boze of agressieve patiënten.
Omgaan met stresssituaties
Na de opening was het tijd voor de eerste spreker van de avond: duizendpoot Marian Mudder die naast haar bekendheid als actrice en schrijfster al meer dan tien jaar actief is als coach en therapeut op het gebied van angst- en stressproblematiek. In haar lezing ging Marian in op de stressvolle situaties waar zorgmedewerkers in hun dagelijkse werk mee te maken kunnen krijgen. Met praktische voorbeelden gaf zij de aanwezigen tips over hoe zij met een mantra en Emotional Freedom Techniques (EFT) stressgerelateerde klachten kunnen verlichten. Deze technieken van kloppende aanrakingen op bepaalde drukpunten zorgen ervoor dat je je weer rustig en vrij kunt voelen op de momenten dat dit nodig is.
Knuppels en hakbijlen
Met de wijze lessen van Marian in het achterhoofd, was het hierna tijd voor de paneldiscussie. Drie assistenten namen plaats op het podium, waarna avondvoorzitter Niels hen een aantal stellingen voorlegde. De eerste stelling ‘Assistenten moeten de mogelijkheid hebben om patiënten te weigeren die zich agressief gedragen’ leverde schrijnende voorbeelden op van situaties waar sommige zorgmedewerkers mee te maken krijgen. Van bedreigingen tot balies die verbouwd worden met knuppels en hakbijlen. Dit mogen we met elkaar nooit normaal gaan vinden. In sommige apotheken en praktijken is inmiddels zelfs een noodknop geïnstalleerd. Drukt een medewerker deze knop in, dan staat de politie binnen een mum van tijd binnen. Triest genoeg heeft een groot deel van de aanwezige assistenten wel eens te maken gehad met agressief gedrag aan de balie.
Aan de hand van de twee overige stellingen rondom agressie aan de balie ontstond er een interactieve discussie met het publiek in de zaal. Een van de panelleden sloot de discussie zeer gevat af: “De klant is koning, zolang deze zich vorstelijk gedraagt.” En zo is het maar net! Iedereen heeft recht op zorg en zorgmedewerkers hebben een zorgplicht, maar daar staat wel tegenover dat patiënten zich normaal en menselijk moeten gedragen.
Praktische tips voor het gebruik van Medicom, Pharmacom en MijnGezondheid.net
Met het sluiten van de paneldiscussie was het tijd voor een korte pauze waarin de energiereserves weer aangevuld konden worden. Dit kwam goed van pas, want de groep werd na de pauze opgedeeld in twee groepen. De apothekersassistenten kregen een presentatie over handige tips en trucs in het gebruik van Pharmacom, de doktersassistenten kregen op hun beurt een presentatie over het werken met Medicom. Bij beide presentaties was ook een consultant van MijnGezondheid.net aanwezig, waardoor de naadloze samenwerking tussen de applicaties verder toegelicht kon worden.
De tips om efficiënt te werken met Medicom, Pharmacom en MijnGezondheid.net konden op veel waardering rekenen. Gretig schreven de aanwezigen mee. Zo blijkt de Medicom Agenda vol handige sneltoetsen te zitten en bevat Pharmacom sinds kort een knop om direct naar het Kinderformularium te gaan. “Dit had ik eerder moeten weten” was een veelgehoorde reactie uit het publiek.
Veerkracht
De groep werd weer samengevoegd, waarna Niels de volgende spreker introduceerde. Kun je het je voorstellen dat je onterecht tot 10 jaar cel veroordeeld wordt in Marokko? Joseph Oubelkas overkwam het en schreef hier het boek ‘400 brieven van mijn moeder’ over. Speciaal voor de apothekers- en doktersassistenten vertelde hij zijn verhaal. Zeer geboeid luisterde het publiek naar de verhalen over hoe onrechtvaardig en uitzichtloos zijn situatie was. Over de onmenselijke omstandigheden in de gevangenis, de brieven die zijn moeder hem stuurde en zijn veerkracht waardoor hij nu met opgeheven hoofd zijn verdere leven kan leiden. Een verhaal met een lach en een traan, dat alle aanwezigen zeker zal bijblijven.
Afsluiting
Enigszins uitgelopen op schema (de dynamiek tussen Joseph en het publiek was erg sterk) was het tijd voor Niels om de avond af te sluiten. Dit deed hij niet zomaar met een dankwoord, maar met twee illusies waarvan de schrijver van deze tekst nog steeds niet weet hoe hij dit nu deed. De verwondering in de zaal was hoorbaar.
Als dank voor hun deelname kregen de panelleden het eerdergenoemde boek van Joseph uitgereikt door Corné en Gerard. Zij spraken nogmaals hun waardering uit voor de belangrijke rol die apothekers- en doktersassistenten vervullen en bedankten alle aanwezigen voor hun komst. De avond kwam hiermee tot een eind. Een rondgang langs een aantal aanwezigen bevestigde wat wij al aanvoelden; het was een zeer geslaagde avond!