Op naar MedGemak voor elke patiënt | Aankondiging nieuwe app
In het voorjaar van 2022 komt een nieuwe MedGemak-app beschikbaar. “Deze nieuwe MedGemak biedt veel voordelen”, vertelt Joris den Uijl, projectleider MedGemak. Wat die voordelen zijn? “MedGemak wordt toegankelijker, is eenvoudiger in onderhoud en kan sneller wensen doorvoeren. De patiënt moet de app wel opnieuw installeren.”
Toegankelijker
In de nieuwe MedGemak kunnen we belangrijke stappen zetten richting een MedGemak die voor elke patiënt toegankelijk is. De technologie achter de nieuwe MedGemak zorgt namelijk dat we kunnen werken aan een app die voldoet aan de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG: webrichtlijnen). “In de nieuwe app krijgen patiënten met een visuele beperking ondersteuning in het navigeren in de app en het oplezen van tekst op de schermen”, vertelt Den Uijl, “en in de verdere ontwikkeling van de app willen we alle overige richtlijnen toepassen, zodat patiënten met een (visuele) beperking deze app ook goed en makkelijk kunnen gebruiken.
Daarnaast moet MedGemak laagdrempelig en makkelijk in gebruik blijven voor de kleine 600.000 patiënten die de app nu al gebruiken. Het herkenbare en eenvoudige hoofdscherm van MijnGezondheid.net leent zich hier goed voor. Den Uijl: “Het hoofdscherm van MedGemak krijgt dezelfde huisstijl als MGn. Dit scherm werkt straks net als MGn met tegels voor de verschillende functies, waardoor patiënten makkelijker kunnen navigeren binnen de app.”
Sneller wensen doorvoeren
De herkenbare huisstijl is mogelijk dankzij de technologie die achter de nieuwe app zit. Den Uijl: “Onze ontwikkelaars kennen deze technologie heel goed aangezien ze hier ook in MGn mee werken en ook bij nieuwe ontwikkelaars is deze technologie bekend. Daarnaast willen we de app in de verdere ontwikkeling van MedGemak steeds meer aan laten sluiten op MGn. Zo kunnen de teams van MedGemak en MGn makkelijker samenwerken en oplossingen van elkaar overnemen, mocht dat nodig zijn voor bijvoorbeeld wensen of bugs.”
Den Uijl geeft graag een voorbeeld van een meegenomen wens in de nieuwe app: “Een patiënt kiest voortaan actief voor een zorgverlener als hij of zij een bericht wil sturen. Voorheen ging zo’n bericht direct naar de apotheek als de patiënt geen keuze maakte.”
Een tweede voorbeeld is de functie waarmee patiënten voor zichzelf herinneringen voor het innemen van medicatie kunnen instellen. “Deze functie werkt in de nieuwe app, terwijl dat niet het geval was in de oude”, legt Den Uijl uit. Natuurlijk heeft de nieuwe MedGemak-app verder alle functies die de oude ook heeft.
Eenvoudiger in onderhoud
De aanpassingen voor toegankelijkheid en het sneller doorvoeren van verbeteringen, waren beide niet mogelijk in de oude app. “Hoewel de huidige app veilig is op het gebied van privacy en security, is de app qua technologie ontoereikend”, legt Den Uijl uit. “De originele app is in 2018 ontwikkeld voor herhaalmedicatie bij apothekers, maar is inmiddels uitgegroeid tot veel meer dan dat.”
Patiënten kunnen nu onder andere afspraken maken en deelnemen aan e-consulten zowel bij hun apotheker als huisarts. Den Uijl: “De onderliggende technologie leent zich echter nauwelijks voor al deze functies. Hierdoor leveren we in op de laagdrempeligheid en eenvoud van de originele app, terwijl we die juist willen bewaren. Dankzij de technologie achter de nieuwe app, kunnen we de app in de toekomst beter onder- en bijhouden. Op die manier zorgen we dat MedGemak ook in de toekomst in de top 3 gezondheidsapps van de App Store en Google Play Store blijft staan.”
MedGemak opnieuw downloaden
Hoe fijn de nieuwe app uiteindelijk ook gaat zijn, de stap ernaartoe is ongemakkelijk. De nieuwe MedGemak-app is straks apart van de oude app beschikbaar in de appwinkels. “Het is lastig dat de patiënt de app opnieuw moet downloaden, maar de voordelen wegen volgens ons een stuk zwaarder. En zodra de patiënt zich geregistreerd heeft in de nieuwe app, kan hij of zij direct weer bij alle eigen gegevens.”
“We begrijpen dat het voor apotheken en huisartsen een uitdaging kan zijn om hun patiënten op de nieuwe app te krijgen. Daarom ontvangen klanten van ons een bericht als de nieuwe MedGemak-app beschikbaar is met hierin tips over hoe zorgverleners hun patiënten mee kunnen nemen”, geeft Den Uijl aan, “Verder ontvangen patiënten een pop-up in MedGemak met de boodschap dat er een nieuwe app beschikbaar is in de App Store en Google Play Store en uitleg over hoe ze de nieuwe app kunnen activeren. Afhankelijk van hoe snel alle MedGemak-gebruikers over zijn, verwijderen we de oude app uiteindelijk volledig.”
Meer weten over de nieuwe MedGemak app?
Voor alle eHealth klanten organiseert PharmaPartners eHealth een vragenuurtje over de nieuwe MedGemak app. Deze vindt plaats op 1 maart van 12.00 tot 13.00 uur. Meld u aan via onderstaande button.