Nieuws overzicht
Deel op:

Gebruik van MijnGezondheid.net en MedGemak

De meest recente eHealth Monitor van 2021 toont aan dat het gebruik van eHealth-oplossingen door zorgverleners alsmaar toeneemt. Tijdsbesparing wordt hierbij door zowel zorgverleners als patiënten als belangrijkste voordeel genoemd.

Als nadeel van digitaal communiceren ervaren zorgverleners een verhoging van de werkdruk. Kwalitatief onderzoek onder huisartsen heeft laten zien dat deze hogere werkdruk ontstaat doordat de implementatie van digitale zorg niet optimaal is. Processen verlopen hierdoor inefficiënt. Zo komen de e-consulten van sommige patiëntportalen niet automatisch in het HIS terecht en moeten de gegevens handmatig aan het dossier toegevoegd worden. Een tweede knelpunt zien zorgverleners in het feit dat veel patiënten nog moeten wennen aan digitale zorgverlening. Zij moeten ervaren hoe het werkt en leren welke vragen wel of niet via een e-consult kunnen worden beantwoord.

PharmaPartners eHealth biedt een antwoord op deze twee genoemde beperkingen van digitale zorg.

Geïntegreerde oplossing

Met MijnGezondheid.net regelen patiënten hun gezondheidszaken online. Zo kunnen zij afspraken maken met de huisarts, medicijnen bestellen bij de apotheker en online vragen stellen aan beide zorgverleners. Het patiëntenportaal MijnGezondheid.net en de app MedGemak zijn naadloos gekoppeld met het systeem van de huisarts en de apotheker. E-consulten worden dan ook automatisch geregistreerd in het dossier van de patiënt.

Aantal gebruikers

MijnGezondheid.net en MedGemak zijn beschikbaar voor alle patiënten die 16 jaar of ouder zijn en ingeschreven zijn bij een aangesloten huisartsenpraktijk en/of apotheek. Inmiddels maken ruim 6,7 miljoen van hen gebruik van MijnGezondheid.net. Dit bedraagt 91% van het totaal aantal potentiële gebruikers.

In de onderstaande tabel is het gebruik van deze digitale oplossingen per onderdeel weergeven:

Cursussen voor patiënten

Steeds meer bibliotheken in Nederland bieden workshops en cursussen aan over digitale zorg. Tijdens één van de lessen wordt aan de hand van verschillende opdrachten geoefend met het patiëntenportaal MijnGezondheid.net. Het DigiVitaler-lesprogramma is ontwikkeld door Stichting Digisterker. Deelname aan het DigiVitaler-lesprogramma is gratis en er is geen lidmaatschap bij de bibliotheek benodigd.

  • Wilt u uw patiënten helpen wegwijs te maken in het patiëntenportaal? Neem dan contact op met uw lokale bibliotheek.
  • Hulp nodig om met de lokale bibliotheek in contact te komen? Of meer informatie over DigiVitaler gewenst? Neem dan contact op met Chantal Venema (Stichting Digisterker): chantal.venema@digisterker.nl.

Ondersteuning voor zorgverleners

PharmaPartners biedt zorgverleners twee trajecten aan. Deze trajecten sluiten aan op het kennisniveau van de deelnemer. Zo is het Digi-starter traject bestemd voor zorgverleners die nog niet helemaal thuis zijn in de IT en is het Digi-coaches traject geschikt voor de wat meer gevorderde gebruiker met affiniteit met eHealth en ICT.

Tijdens het Digi-coaches traject krijgt de deelnemer handvatten en praktische kennis aangereikt om collega’s en andere praktijken in de regio verder te helpen op het gebied van eHealth. Na dit traject zijn de Digi-coaches in staat om als een spin in het web te fungeren door collega’s en andere praktijken te ondersteunen en adviseren over MijnGezondheid.net en de app MedGemak.

De precieze inhoud van de trajecten wordt afgestemd met de zorggroepen en is daarom altijd op maat. Als u geïnteresseerd bent in het volgen van één van de trajecten, dan kunt u dit kenbaar maken bij uw zorggroep.

Download ""