Nieuws overzicht
Deel op:

Efficiënter werken met kunstmatige intelligentie in Medicom

Dat de Nederlandse huisartsenzorg met de nodige uitdagingen te maken heeft, is alom bekend. Er is een tekort aan personeel en de werkdruk is hoog. Als leverancier van Medicom is PharmaPartners altijd op zoek naar manieren waarop zorgverleners zo optimaal mogelijk kunnen werken. Daarom is Martijn Ivens, Manager Innovatie Huisartsenzorg, de verkenning gestart naar toepassingen van kunstmatige intelligentie (AI). Dit moet ervoor zorgen dat huisartsen meer tijd overhouden voor datgene waarvoor zij zijn opgeleid en het meeste werkplezier uit halen; zorg verlenen. De focus ligt hierbij op het efficiënter en makkelijker maken van onderdelen in Medicom. Waar het waarde toevoegt, doen we dit op basis van kunstmatige intelligentie.

Kunstmatige intelligentie is niet nieuw, maar Martijn constateert wel dat het door de voortdurende doorontwikkeling steeds breder inzetbaar wordt: “De mogelijkheden en toepasbaarheid, ook in ons persoonlijke leven, breiden zich alsmaar uit. Hierdoor zijn we nu op het punt gekomen dat we AI ook daadwerkelijk kunnen gaan inzetten in een systeem als Medicom. Dit biedt veel kansen om een antwoord te bieden op de uitdagingen waar de eerstelijnszorg vandaag de dag mee te maken heeft. In eerste instantie richten we ons op het beter ondersteunen in en verminderen van de registratielast. In de toekomst kan AI ook steeds meer een rol gaan spelen in het identificeren van verhoogde risico’s en het ondersteunen tijdens de anamnese.”

Spraaktechnologie

“In 2023 is onze concrete verkenning van de mogelijkheden omtrent kunstmatige intelligentie in Medicom gestart”, vertelt Martijn. “In het kader van haar afstudeeropdracht heeft onze stagiaire (en inmiddels collega) Inez Overbeeke onderzoek gedaan naar het verminderen van de registratielast tijdens een consult. Gedurende haar onderzoek kwam zij al snel in aanraking met Autoscriber, een bedrijf dat zich richt op spraakverwerkingstechnologie. De oplossing die zij bieden is in staat om op basis van kunstmatige intelligentie een consult op te nemen en vervolgens in SOEP-samengevatte vorm in het patiëntdossier te verwerken. De registratielast wordt hiermee uit handen van de zorgverlener genomen, waardoor deze zich volledig kan focussen op het gesprek met de patiënt.”

“Vanzelfsprekend waren wij erg enthousiast over deze mogelijkheid”, gaat Martijn verder. “Hierna hebben we de oplossing met een aantal klanten in de praktijk uitgeprobeerd. De reacties waren erg positief en deze ervaringen gingen als een lopend vuurtje rond. Hierdoor ontstond ook vanuit huisartsenpraktijken steeds meer vraag naar de mogelijkheden. Daarom zijn we aan de slag gegaan met het volledig integreren van spraaktechnologie in Medicom. Niet alleen in samenwerking met Autoscriber, maar inmiddels ook met Juvoly. Waar de spraakverwerkingstechnologie nu nog los van Medicom draait, is dit na de zomer van 2024 volledig geïntegreerd en voor iedereen beschikbaar.”

Postverwerking

Spraakverwerkingstechnologie is het eerste initiatief dat PharmaPartners op het gebied van kunstmatige intelligentie in de praktijk heeft onderzocht. Martijn ziet dat dit een katalysator is geweest voor de verdere verkenning van AI-toepassingen: “Door het succes van de spraakverwerkingstechnologie, zijn steeds meer mensen de meerwaarde van kunstmatige intelligentie gaan inzien. Waar het voorheen vooral als ‘iets engs’ gezien werd, krijgen mensen nu steeds meer gevoel bij hoe kunstmatige intelligentie kan ondersteunen in dagelijkse werkzaamheden. Het gebruik van AI is geen doel op zich, maar het is wel een middel wat eraan bijdraagt dat mensen efficiënter en makkelijker kunnen werken.”

Een tweede voorbeeld waar we de toepassing van kunstmatige intelligentie onderzoeken, is in de Postverwerking. Dagelijks komt er namelijk enorm veel post binnen op een praktijk. “Het kost veel tijd om al deze post zelf door te nemen”, stelt Martijn. “Kunstmatige intelligentie kan hierin helpen door een samenvatting van deze stukken aan te bieden en automatisch acties te formuleren op basis van het inkomende bericht. Dit bespaart de praktijk veel tijd.”

Triage en eConsulten

Ook aan de kant van de patiënt onderzoeken Martijn en zijn team de mogelijke toepassingen van kunstmatige intelligentie: “We zijn in samenwerking met onze business unit eHealth al gestart met de integratie van Klinik in MijnGezondheid.net en MedGemak. Klinik is een online triagetool die er op basis van AI voor zorgt dat zorgvragen bij de juiste zorgverlener terechtkomen. Dit willen we graag nog breder trekken door kunstmatige intelligentie in te zetten voor de afhandeling van eConsulten. Zo starten we binnenkort een proef waarbij kunstmatige intelligentie voorziet in gepersonaliseerde voorgestelde reacties. De zorgverlener hoeft deze reactie vervolgens alleen nog goed te keuren. Er gaat geen tijd meer verloren aan het juist formuleren van een passende reactie.”

Volgens Martijn is dit het moment om actief met AI aan de slag te gaan: “In alle sectoren zie je dat AI nu het momentum te pakken heeft en dat geldt zeker ook voor de huisartsenzorg. Kunstmatige intelligentie kan de zorgtaak niet overnemen, maar zorgverleners wel ondersteunen in het efficiënter werken en daarmee verlagen van de werkdruk. Dat komt het werkplezier hopelijk alleen maar ten goede.”

Download ""