De apotheek van de toekomst: hoge werkdruk staat persoonlijke aandacht niet in de weg
Op dinsdag 27 september is het de Dag van de Apothekersassistent en zetten we apothekersassistenten in het zonnetje! Chee Wai Chan is al 27 jaar apothekersassistente bij Apotheek Hoge Vucht in Breda en heeft diverse veranderingen meegemaakt. Van digitalisering tot een uitbreiding van haar werkzaamheden. Lees haar ervaringen hier.
Apotheek Hoge Vucht van apotheker M. Verhulst is een van de grootste apotheken van Breda. Dagelijks werken er minimaal zes apothekersassistenten, maar het liefst staan ze met acht of negen assistenten op de werkvloer, vertelt Chee Wai.”We voeren diverse taken uit. We helpen mensen aan onze vijf uitgiftebalies, beantwoorden telefoontjes en verwerken recepten. Voor het leveren van goede zorg is het belangrijk dat we met voldoende medewerkers op de werkvloer staan.”
Rouleren op de werkvloer
Chee Wai viert binnenkort haar 27-jarig dienstverband. “Ons team bestaat uit 22 medewerkers”, licht Chee Wai toe. “Dat lijkt veel, maar de meesten werken parttime en daardoor moeten we soms puzzelen om samen het rooster rond te krijgen. Gelukkig denkt iedereen mee en pakken we de werkzaamheden echt samen op. We zijn een hecht team dat ook bijzondere momenten, zoals een lang dienstverband of een verjaardag, met elkaar viert. Hoe meer collega’s, hoe meer er te vieren is én hoe meer taart we kunnen eten!”
Een hecht team is volgens Chee Wai cruciaal voor een goede werkflow in de apotheek. “We rouleren onze taken. Zo sta je bijvoorbeeld ’s ochtends achter de balie en verwerk je ’s middags de digitale recepten in de backoffice. Heb je tussendoor je handen vrij? Dan help je collega’s met hun werkzaamheden. Iedereen heeft per dagdeel een hoofdtaak en een subtaak. Deze afwisseling zorgt voor een fijne werkflow en houdt ons scherp.”
Chee Wai Chan en haar collega Mariem El Moukaddem
Digitaler en efficiënter werken
Tijdens de coronapandemie nam de werkdruk toe. “Door ziekte werkten we op sommige dagen met minimale bezetting”, legt Chee Wai uit. “Je had alleen maar tijd voor de baliewerkzaamheden. Voor het opnemen van de telefoon was gewoon geen tijd. Het rouleersysteem werkte toen ook niet omdat we met te weinig mensen waren om de extra taken op te pakken. Gelukkig hebben we een sterk, flexibel team dat openstaat voor nieuwe oplossingen. Tijdens deze hectische periode creëerden we een thuiswerkplek, zodat assistenten ook op afstand konden werken.”
Chee Wai geeft aan dat de digitalisering bijdraagt aan de verlaging van de werkdruk. “We gaan mee met onze tijd. Een mogelijkheid tot thuiswerken is daar een goed voorbeeld van. Zo kan een collega in alle rust, zonder onderbrekingen, de herhaalservice van chronische medicatie bijwerken. Je kunt dan echt lekker doorwerken. Als je daar klaar mee bent, start je vanuit huis met het verwerken van de digitale recepten. Je werkt dan in hetzelfde systeem als de medewerker bij de apotheek en rond samen deze taken af. Dat is één van de voordelen van de systemen van PharmaPartners.”
“We gaan mee met onze tijd. Een mogelijkheid tot thuiswerken is daar een goed voorbeeld van."
Coaches voor verbeterde zorg
“Zeker de afgelopen jaren zie ik de werkdruk toenemen”, zegt Chee Wai. “Je wilt meer mensen helpen, dus neem je als apotheek steeds meer zorgtaken over.” Bij Apotheek Hoge Vucht werken de apothekersassistenten ook als zorgcoaches en voeren ze gezondheids- en vitaliteitschecks uit. Chee Wai is naast apothekersassistente ook huidcoach en coach op het gebied van COPD en astmaklachten. Als coach houdt ze zich bezig met de controle van therapietrouw bij patiënten, optimaal medicatiegebruik en biedt ze uitleg en hulp bij zorgvragen. “Het kan zijn dat een longpatiënt moeite heeft met het gebruik van een inhalatieapparaat”, legt Chee Wai uit. “Dan kijken we samen naar andere medicatie-opties, of hoe we het gebruik kunnen verbeteren.”
Zorg verlenen is de toekomst
“We worden steeds meer gezien als zorgverlener”, aldus Chee Wai. “Ik vind het heel waardevol om coach te zijn omdat je mensen écht kunt helpen. Je gaat in gesprek, biedt ze een luisterend oor en helpt ze om hun leven eenvoudiger te maken met het juiste medicatiegebruik of andere hulpmiddelen. Ik denk dat deze taken in de toekomst nog veel belangrijker worden en dat digitale oplossingen, zoals Pharmacom en de modules die daarbij horen, daar zeker aan bijdragen. Als we onze dagelijkse werkzaamheden eenvoudiger en sneller kunnen uitvoeren, blijft er tijd over voor deze zorgvragen en persoonlijke aandacht voor de patiënt.”