Cluster Compliancy | Samenwerken voor de beste zorg

Samenwerking binnen een cluster vraagt om goede afspraken, heeft u dit al goed geregeld?
Samenwerking binnen een cluster vraagt om goede afspraken, heeft u dit al goed geregeld? In vijf stappen naar een cluster dat voldoet aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en andere wetgeving.

In vijf stappen naar een cluster dat voldoet aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en andere wetgeving |

In uw regio werkt u samen op een cluster met de apotheken die Pharmacom, en huisartsen die Medicom gebruiken. Dankzij dit cluster deelt u heel eenvoudig patiëntgegevens met hen, waardoor u makkelijker samenwerkt en altijd de laatst bijgewerkte gegevens voor u heeft als u een patiënt behandelt. Wetgeving stelt daarbij bepaalde eisen aan deze manier van gegevens delen. Wellicht denkt u op basis van bovenstaande; maar het Pharmacom/Medicom/Hapicom-clustermodel voldoet toch aan al deze eisen? Dat klopt, maar daarvoor dient u samen met de andere leden uw cluster de vijf stappen naar een uitwisselings- en samenwerkingscluster te zetten en zaken formeel goed in te regelen. Onderstaand stappenplan laat precies zien welke stappen dat zijn en verwijst u naar gratis documenten waarmee u uw cluster snel op de juiste manier inricht.

Waarom deze moeite? Omdat samenwerken binnen een cluster heel belangrijk is en bijdraagt aan de kwaliteit van de zorg! Dat willen we natuurlijk allemaal. Maar alleen als u deze vijf stappen heeft doorlopen en handelt in lijn met de afspraken kan de privacy en patiëntveiligheid bij het delen van patiëntgegevens in deze samenwerking worden geborgd en kan worden voldaan aan de geldende wet- en regelgeving. Hierna kunt u snel en veilig patiëntgegevens delen met andere zorgaanbieders en optimale zorg bieden. In onderstaand stappenplan doorlopen we de vijf stappen met u. We gaan daarbij uit van een nog volledig op te zetten samenwerkingscluster. Misschien komt u erachter dat u één of meerdere stappen al op de juiste manier ingericht heeft. Mooi! Deze stap(pen) slaat u over of kunt u sneller doorlopen. Daarnaast voorzien we u van alle belangrijke juridische documentatie en informatie.

Waarom u de samenwerking zorgvuldig moet organiseren

Toezichthouders en de overheid stellen hoge eisen aan de samenwerking en gegevensdeling in de zorg. Voldoen zorgaanbieders niet aan deze eisen, dan kan de inspectie hoge boetes aan ze uitschrijven. Als u met andere zorgaanbieders samenwerkt binnen een cluster van PharmaPartners, voldoet u helaas niet automatisch aan deze eisen. Zet u onderstaande 5 stappen waarbij PharmaPartners in samenwerking met juridische professionals een handig pakket voor u heeft samengesteld met alle documenten die nodig zijn om een succesvol samenwerkingsverband op te zetten, dan heeft u de formele basis voor de samenwerking op de systemen ingeregeld, in lijn met de wet en eisen van toezichthouders.Toezichthouders en de overheid stellen hoge eisen aan de samenwerking en gegevensdeling in de zorg. Voldoen zorgaanbieders niet aan deze eisen, dan kan de inspectie hoge boetes opleggen.

Als u met andere zorgaanbieders samenwerkt binnen een cluster van PharmaPartners, voldoet u niet automatisch aan deze eisen. Zet u de onderstaande vijf stappen, dan heeft u de formele basis wel op orde. De verantwoordelijkheid om die stappen te zetten en de regels na te leven, ligt bij de zorgaanbieders zelf. Wij kunnen deze stappen niet voor u zetten, maar ondersteunen u hierbij zo veel mogelijk.

 

In vijf stappen naar een cluster dat aan de wet voldoet

De weg naar een cluster dat aan de AVG, overige wetgeving en de eisen van toezichthouders voldoet bestaat uit vijf stappen. Deze stappen vindt u hieronder. We gaan uit van een nog volledig op te zetten samenwerkingscluster. Misschien komt u erachter dat u één of meerdere stappen al op de juiste manier ingericht heeft. Mooi! Deze stap(pen) slaat u over of kunt u sneller doorlopen.

Stap 1 | Bepaal het doel, de doelgroep en het bestuur van de samenwerking

Samen met de huisartsenpraktijken, huisartsenposten en apotheken die met elkaar willen samenwerken, bepaalt u wat het doel van het cluster en de clustersamenwerking is. In de basis is de clustersamenwerking bedoeld om goede afspraken te maken over een veilige onderlinge gegevensdeling binnen de systemen van PharmaPartners. Maar u kunt er ook voor kiezen om meer samenwerkingsafspraken te maken, bijvoorbeeld voor het bereiken van gezamenlijke inkoopvoordelen of het inregelen van collectieve werknemersregelingen.
Ook stelt u samen vast wie de doelgroep is van de clustersamenwerking en hoe u wilt samenwerken. Tot slot bepaalt u ook welke collega’s het bestuur van het cluster gaan vormen en hoe jullie de werkzaamheden zullen oppakken of verdelen.

Stap 2 | Richt een samenwerkingsorganisatie op

Om op een veilige manier patiëntgegevens uit te kunnen wisselen op de systemen van PharmaPartners, moet u de samenwerking formeel vormgeven. Samen richt u een duidelijke samenwerkingsstructuur op waarin alle afspraken, werkzaamheden en functies worden ingeregeld en vastgelegd. Het beste kunt u een stichting oprichten. Een stichting heeft geen winstoogmerk en heeft geen leden, maar kan wel deelnemersovereenkomsten aangaan. Het is een heldere, duidelijke constructie, waarbinnen de afzonderlijke deelnemers niet persoonlijk (hoofdelijk) aansprakelijk zijn voor de activiteiten die de stichting uitvoert. Wij hebben met een deskundig notariskantoor een voorbeeld voor statuten opgesteld.

Meer informatie

Download | Oprichtingsakte

Bespaar uzelf en de notaris veel werk met deze kant-en-klare oprichtingsakte die is aangepast aan de meest recente wetgeving. Notariskantoor KaEP uit Utrecht heeft deze waterdichte akte voor u opgesteld en kan op basis hiervan tegen een aantrekkelijk tarief de oprichting verzorgen.

Download de oprichtingsakte

 

Stap 3 | Bepaal de regels en verdeel de werkzaamheden

De stichting is een feit. Nu stelt u de reglementen van de stichting vast en verdeelt u de werkzaamheden. Met anderen woorden, welke afspraken maakt u onderling voor een veilige deling van gegevens op de systemen van PharmaPartners. U maakt bijvoorbeeld afspraken over de manier waarop op de systemen wordt gewerkt (uitgewisseld), maar ook financiële afspraken over de manier waarop de deelnemers de kosten dragen. Ook legt u vast hoe deelnemers toe- of uittreden, en u bepaalt hoe u omgaat met eventuele geschillen. In de standaard deelnemersovereenkomst die PharmaPartners voor u opgesteld heeft, leest u precies over welke zaken u afspraken moet maken met elkaar. Bij de deelnemersovereenkomst hebben we diverse bijlagen toegevoegd die hiervoor kunnen worden gebruikt.

Meer informatie

Download | Deelnemersovereenkomst en bijlagen
Aan de hand van onze deelnemersovereenkomst richt u de interne structuur van uw cluster makkelijk in. Vervolgens gebruikt u deze overeenkomst om deelnemers aan de stichting en de gemaakte afspraken en reglementen te verbinden.

Download de deelnemersovereenkomst

Download bijlagen deelnemersovereenkomst

Stap 4 | Formaliseer de samenwerking

We zijn er bijna. Nu alles staat, moeten de zorgaanbieders die onderling patiëntinformatie uit willen wisselen en vallen binnen de doelgroep, zich formeel aan de stichting verbinden. Elke deelnemer tekent de deelnemersovereenkomst en bindt zich aan de werkwijze, afspraken en reglementen van het cluster die als bijlage bij de deelnemersovereenkomst zitten. De stichting sluit ook een samenwerkingsovereenkomst met PharmaPartners. Wanneer dit is gebeurd, kan iedereen veilig, volgens de eisen van de wet en conform de overeengekomen afspraken patiëntgegevens delen op de systemen van PharmaPartners.

Meer informatie 

Download | Deelnemersovereenkomst en bijlagen
Aan de hand van onze deelnemersovereenkomst richt u de interne structuur van uw cluster makkelijk in. Vervolgens gebruikt u deze overeenkomst om deelnemers aan de stichting en de gemaakte afspraken en reglementen te verbinden.

Download de deelnemersovereenkomst

Download bijlagen deelnemersovereenkomst

Download | Samenwerkingsovereenkomst
Alstublieft. De samenwerkingsovereenkomst waarmee u afspraken maakt met PharmaPartners en PharmaPartners aanstelt als sub-verwerker. Na het tekenen van deze laatste overeenkomst is de formele basis van uw cluster op orde.

Download de samenwerkingsovereenkomst

Stap 5 | Houd de organisatie draaiende

Gefeliciteerd. Alle handtekeningen zijn gezet en de samenwerkingsovereenkomst met PharmaPartners is getekend. De basis is nu op orde. Nu is het aan u en de overige deelnemers om de stichting draaiende te houden. Zo dient de administratie op orde gehouden te worden. Ook moet u uitvoering geven aan de verschillende werkzaamheden die bij stap 3 zijn bepaald. Vergeet bovendien niet om PharmaPartners aan te sluiten bij wijzigingen in functies of deelnemers, zo houden we gezamenlijk onze administratie juist en volledig.

Meer informatie

Doe uw voordeel met het Cluster Compliancy Pakket van PharmaPartners

PharmaPartners heeft een handig pakket voor u samengesteld met alle documenten die nodig zijn om een samenwerkingsverband op te zetten. Alle documenten zijn voor u opgesteld door juridische professionals. Het pakket bevat álle documenten die nodig heeft om een cluster op te richten en goed in te regelen, waaronder een standaard Oprichtingsakte, een standaard Deelnemersovereenkomst met praktische bijlagen en een standaard Samenwerkingsovereenkomst. Alle documenten van het pakket vindt u onderaan deze pagina bij download de belangrijke documentatie!

U werkt al samen in een cluster? Doe de check!

Met de fit-gap-analyse van Eldermans|Geerts Advocaten ziet u direct welke stappen uw cluster nog moet zetten om volledig te voldoen aan de eisen vanuit de AVG. Eldermans|Geerts Advocaten biedt deze analyse aan tegen een vaste prijs.

Wilt u de begeleiding van het gehele traject uit handen geven, dan kan dat ook via Eldermans|Geerts.

 

Download de belangrijke documentatie

Actuele berichten Meer actueel
Veel gestelde vragen
Wat zijn de voordelen van een clustersamenwerking?

Huisartsen, huisartsenposten en apotheken werken met EPD’s en wisselen elektronisch patiëntgegevens uit. Wanneer deze zorgaanbieders gebruik maken van de EPD-systemen Medicom, Pharmacom of Hapicom van PharmaPartners, dan vereenvoudigt dat mogelijkheid tot onderlinge deliing van patiëntgegevens. PharmaPartners biedt namelijk de mogelijkheid om de EPDs van huisartsen, huisartsenposten en apotheken technisch op elkaar aan te laten sluiten en functionaliteiten in te bouwen die delling tussen deze EPD’s in dezelfde Cloud-omgeving mogelijk maken.

Op basis van klantwensen kunnen zo verschillende praktische uitwisselingsfunctionaliteiten door PharmaPartners in haar producten worden ingeregeld/gebouwd. Denk aan functionaliteiten in verband met waarneming of een gezamenlijke behandeling van een patiënt. Ook worden bepaalde gegevens (stamgegevens en ICA’s) door de deelnemers gezamenlijk verwerkt, waardoor wijzigingen direct zichtbaar zijn bij de verschillende deelnemers en niet apart hoeven te worden doorgegeven.

Daarnaast heeft u op deze manier meer controle over de gegevens, doordat deze niet bij een derde partij (zoals het LSP) terecht komen (waardoor geen extra afspraken met een derde partij hoeven te worden gemaakt) maar worden gedeeld binnen de beveiligde omgeving van PharmaPartners. En zolang zorgaanbieders binnen de gesloten systemen van PharmaPartners onderling gegevens delen en aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan, is ook niet standaard (Wabvpz-) toestemming van de patiënt nodig voordat gegevens mogen worden gedeeld. Dit neemt overigens niet weg dat de systemen van PharmaPartners wel de mogelijkheid bieden om gegevens uit te wisselen met zorgaanbieders die zijn aangesloten op een ander systeem, bijvoorbeeld via het LSP.

Waarom dienen we het cluster compliance pakket in te regelen?

Om goed en veilig samen te kunnen werken bij de deling van gegevens op de systemen van PharmaPartners en hierbij te kunnen profiteren van alle voordelen, moeten samenwerkende zorgaanbieders wel goede afspraken maken over de manier waarop en met wie wordt samengewerkt. Dit geschiedt in een samenwerkingsverband; de clustersamenwerking. Deze bestaat uit een groep zorgaanbieders die op de systemen van PharmaPartners besluiten samen te werken, waarbij door middel van het maken van goede afspraken onderling veilig gegevens kunnen worden uitgewisseld.

Alleen door het maken van goede afspraken kan worden voldaan aan de wettelijke vereisten en de onderlinge gegevensdeling binnen een clustersamenwerking goed en veilig worden ingeregeld. Denk hierbij aan afspraken over:
– doel en doelgroep van de clustersamenwerking;
– leiding binnen de samenwerking en (gezamenlijke) beslissingsbevoegdheid;
– objectieve en non-discriminatoire toelatingsvoorwaarden voor deelnemers zoals voorgeschreven door de NZa;
– uitvoer van gezamenlijke werkzaamheden binnen de clustersamenwerking;
– vergoeding van gezamenlijke kosten;
– aansprakelijkheid;
– de praktische werkwijze bij onderlinge deling van gegevens op de systemen om te voldoen aan gezondheidswetgeving en de AVG;
– formele vormgeving van de clustersamenwerking, zoals neergelegd in de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen;
– geschillenbeslechting;

PharmaPartners vindt het belangrijk dat haar klanten de formele aspecten van de clustersamenwerking goed regelen. Alleen door goede afspraken te maken over de manier waarop op de systemen wordt samengewerkt, en in het bijzonder de manier waarop binnen de systemen onderling gegevens worden uitgewisseld, zal deze deling veilig en goed kunnen gebeuren. Zo wordt de patiëntveiligheid en privacy geborgd en wordt niet in strijd met wet- en regelgeving gehandeld, hetgeen in de praktijk vaker voorkomt dan wordt gedacht.

Bedenk daarbij dat door de toezichthouders en vanuit de overheid steeds meer aandacht wordt besteed aan een goede inregeling van samenwerkings- en delingsverbanden in de zorg, waarbij de verantwoordelijkheid om dit goed in te regelen wordt gelegd bij de zorgaanbieder zelf. Er kunnen zware sancties volgen indien hier geen opvolging aan wordt gegeven. Het is dus ook voor de deelnemers aan een clustersamenwerking essentieel dat de samenwerking goed wordt ingeregeld en dat afspraken worden nageleefd.

Hoe werkt een goede deling van gegevens binnen de clustersamenwerking?

Wanneer wordt deelgenomen aan een clustersamenwerking, dan biedt dit mogelijkheden om met andere deelnemers patiëntgegevens uit te wisselen. Echter dit betekent niet dat u onbeperkt gegevens mag delen. In de basis geldt voor de vraag of gegevens uit mogen worden gewisseld geen afwijking ten opzichte van de situatie waarbij u geen gebruik maakt van de systemen van PharmaPartners. Zo zult u altijd op basis van privacywetgeving en gezondheidswetgeving dienen te beoordelen of gegevens mogen worden uitgewisseld en het medisch beroepsgeheim hiertoe mag worden doorbroken. Wanneer het antwoord op deze vraag positief is, dan bieden de systemen van PharmaPartners handige functionaliteiten om gegevens te kunnen delen.

Voor de manier waarop binnen de clustersamenwerking gegevens kunnen worden uitgewisseld, en de verschillende situaties die hierbij spelen, is het clusterreglement opgesteld als onderdeel van het cluster compliance pakket. Ook is in het clusterreglement benoemd op welke wijze een deling met andere deelnemers kan worden ingesteld, en welke voorwaarden hierbij gelden. Let er dus altijd op dat u handelt volgens de instructies die in het clusterreglement zijn opgenomen en in lijn met gezondheidswetgeving voor het mogen doorbreken van uw medisch beroepsgeheim.

Wie is verwerkingsverantwoordelijke en verwerker in de zin van de AVG ten aanzien van de clustersamenwerking?

De deelnemers zijn in de regio werkzame huisartsen, apotheken, huisartsenpost en dienstapotheek. De deelnemers zijn zelf verwerkingsverantwoordelijke ten aanzien van de verwerkingen in het eigen EPD op de systemen van PharmaPartners, en het eventueel beschikbaar stellen van deze gegevens aan andere deelnemers via de systemen.
Binnen de clustersamenwerking is tevens sprake van 3 varianten van verwerkingen van gegevens die gebeuren door meerdere deelnemers gezamenlijk. Dit betreft de verwerking van gedeelde stamgegevens van gezamenlijke patiënten, de verwerking van gedeelde ICA’s van gezamenlijke patiënten en de verwerking van patiëntgegevens in het patiënten-zoekscherm. Voor deze verwerkingen van persoonsgegevens zijn de deelnemers gezamenlijk verwerkingsverantwoordelijken, en hierover worden in de deelnemersovereenkomst nadere afspraken gemaakt.

Voor de Stichting geldt dat deze verwerkingsverantwoordelijke is ten aanzien van het faciliteren van de clustersamenwerking, de formele afspraken met deelnemers en de verwerking van hun persoonsgegevens in dat verband.

Daarnaast verricht de Stichting via het clusterbeheer ondersteunende diensten voor de deelnemers, waarbij de mogelijkheid bestaat dat persoonsgegevens (patiëntgegevens) worden verwerkt, bijvoorbeeld bij patiënt-ontdubbelen of opschoning van dossiers. Indien hiervan sprake is, dan verricht de stichting deze werkzaamheden als verwerker door de betreffende deelnemer als verwerkingsverantwoordelijke. Een verwerkersovereenkomst met de stichting is daarom onderdeel van de deelnemersovereenkomst. De clustersamenwerking kan hierbij besluiten het clusterbeheer uit te besteden aan PharmaPartners als Sub-verwerker. In dat geval wordt dat via een aparte overeenkomst ingeregeld.

Dient de patiënt toestemming te geven voor gegevensdeling met een waarnemer?

Een waarnemer wordt beschouwd als een vervanger in de zin van Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO) voor momenten waarop de bronhouder niet beschikbaar is. Uit de WGBO volgt dat vervangers toegang mogen hebben tot de dossiers van patiënten van de behandelaar tijdens de waarneming. Daarvoor is dus geen aparte toestemming van de patiënt vereist. Hierbij is wel van belang dat (i) de inzage noodzakelijk is voor de zorg en (ii) de patiënt de mogelijkheid krijgt om hiertegen bezwaar te maken, bijvoorbeeld door zich te laten registreren als privacy patiënt.

Let er hierbij wel op dat, wanneer gebruik wordt gemaakt van een elektronisch uitwisselingssysteem voor het delen van gegevens zoals bepaald in de Wet aanvullende bepalingen verwerking persoonsgegevens in de zorg (Wabvpz), er altijd Wabvpz-toestemming moet worden gevraagd voor deze manier van delen.

Dient de patiënt toestemming te geven voor gegevens deling indien geen sprake is van waarneming?

Voor de situatie waarbij geen sprake is van waarneming, ligt het anders. Wanneer een patiënt in dat geval bij een andere zorgaanbieder langsgaat, terwijl zijn eigen zorgaanbieder gewoon beschikbaar is, dan kan geen beroep worden gedaan op waarneming zoals bepaald in de WGBO als grondslag voor gegevensdeling. Wanneer de deling hierbij ook niet noodzakelijk is voor de uitvoering van de behandelovereenkomst, dan zal als grondslag voor de gegevensdeling de patiënt uitdrukkelijke toestemming dienen te geven. In het clusterreglement noemen we dit “de Passant”. Het is raadzaam deze toestemming vast te leggen, en als bijlage bij het clusterreglement stellen wij hiertoe concept-toestemmingsformulieren beschikbaar.

Voordat de patiënt toestemming geeft, dient deze geïnformeerd te worden over het doel van de gegevensdeling en welke gegevens precies uitgewisseld worden. De procedure is verder vastgelegd in het clusterreglement. Van toestemming kan in deze situatie eventueel worden afgeweken indien sprake is van een vitaal belang van de patiënt, bijvoorbeeld in het kader van een spoedgeval, waarbij de patiënt niet in staat is om toestemming te geven.

Let er hierbij wel op dat, wanneer gebruik wordt gemaakt van een elektronisch uitwisselingssysteem voor het delen van gegevens zoals bepaald in de Wet aanvullende bepalingen verwerking persoonsgegevens in de zorg (Wabvpz), er altijd Wabvpz-toestemming moet worden gevraagd voor deze manier van delen.

Is er toestemming nodig voor gegevensdelling binnen onze systemen met het oog op de Wet aanvullende bepalingen verwerking persoonsgegevens in de Zorg (Wabvpz)?

De Wabvpz regelt een aantal zaken, waaronder de verplichting dat patiënten uitdrukkelijke toestemming dienen te geven indien hun gegevens door een zorgaanbieder beschikbaar worden gesteld aan andere zorgaanbieders via een “elektronisch uitwisselingssysteem”. Dit betekent dat, wanneer u gegevens deelt met een andere zorgaanbieder via een elektronisch uitwisselingssysteem zoals bijvoorbeeld het LSP, u altijd voorafgaande toestemming nodig heeft van de patiënt. Een elektronisch uitwisselingssysteem wordt hierbij in de Wabvpz als volgt beschreven: “een systeem waarmee zorgaanbieders op elektronische wijze, dossiers, gedeelten van dossiers of gegevens uit dossiers voor andere zorgaanbieders raadpleegbaar kunnen maken, waaronder niet begrepen een systeem binnen een zorgaanbieder, voor het bijhouden van een elektronisch dossier”.

Wij zijn uitdrukkelijk van mening dat ons systeem niet kan worden gekwalificeerd als een dergelijk “elektronisch uitwisselingssysteem”. PharmaPartners is namelijk geen losse externe entiteit die de gegevensdeling tussen zorgaanbieders inregelt, waarbij zorgaanbieders de systemen van PharmaPartners in de basis juist gebruiken als systeem voor het bijhouden van een elektronisch dossier. Ook is vanuit de overheid toegelicht dat het vereiste van toestemming bijdeling via een elektronisch uitwisselingssysteem ziet op het feit dat hierbij op voorhand niet duidelijk is wie (welke zorgaanbieder) de gegevens via het elektronisch uitwisselingssysteem zal benaderen. Ook hiervan is bij informatie-deling binnen onze systemen geen sprake, aangezien sprake is van het gericht delen van persoonsgegevens met andere zorgaanbieders.

Wanneer u derhalve binnen een clustersamenwerking (via onze systemen vanuit uw bij ons afgenomen EPD) gegevens deelt met een andere zorgaanbieder, dan zal dit kunnen zonder dat u de in de Wabvpz genoemde toestemming nodig heeft. Wel hebben wij op onze systemen koppelingen met bijvoorbeeld een elektronisch uitwisselingsysteem zoals het LSP. Indien u hierlangs gegevens gaat delen met andere zorgaanbieders, dan zult u wel gebruik maken van een elektronisch uitwisselingsysteem en in dat geval zult u wel de in de Wabvpz verplicht gestelde toestemming van de patiënt nodig hebben.

Is het mogelijk om gegevens uit te wisselen met zorgaanbieders die geen gebruik maken van onze systemen en/of geen onderdeel zijn van de clustersamenwerking?

Zorgaanbieders zijn bij het delen van gegevens niet gebonden aan het technische systeem wat wordt gebruikt. Daarbij kunnen gegevens op velerlei manieren worden uitgewisseld (versleutelde e-mail, post, fax, koerier, etc.). Onze systemen bieden praktische voordelen, omdat gebruikers van onze systemen binnen een clustersamenwerking afspraken kunnen maken over eenvoudiger onderlinge deling van gegevens, waarbij onze systemen dit faciliteren.

Echter, dit betekent niet dat u geen gegevens kunt delen met zorgaanbieders die niet van onze systemen gebruik maken, of die geen onderdeel zijn van uw clustersamenwerking. Zo hebben wij verschillende externe koppelingen waarlangs gegevens kunnen worden gedeeld met zorgaanbieders die geen klant bij ons zijn, en zijn wij bijvoorbeeld ook aangesloten op het LSP. Let er hierbij wel op dat altijd toestemming nodig is van de patiënt, indien u hierbij gebruik maakt van een elektronisch uitwisselingssysteem (bijvoorbeeld het LSP) zoals bepaald in de Wabvpz. Ook verder kan natuurlijk altijd gekozen worden voor een alternatieve manier van gegevensdeling, zoals per post of per versleutelde e-mail. Let er hierbij wel altijd op dat dit gebeurt met inachtneming van de AVG en op een beveiligde manier.

 

Wie is verantwoordelijk voor de informatie op de systemen, in het kader van de clustersamenwerking?

De deelnemers zijn in beginsel zelf verantwoordelijk voor de gegevens op onze systemen. Hetzelfde geldt voor de wijze waarop deze gegevens worden gebruikt. Het is dan ook steeds de verantwoordelijkheid van de deelnemers om na te gaan of deze gegevens nog actueel en correct zijn. In dit kader zijn de deelnemers uiteraard ook zelf verantwoordelijk voor de actuele en juiste informatie van de dossiers.

Wanneer moet een zorgaanbieder als deelnemer worden toegelaten tot een clustersamenwerking?

Op basis van NZA-regelgeving dient bij soortgelijke samenwerkingen in de zorg sprake te zijn van een objectief en non-discriminatoir regelement voor toe- en uittreding. Zie hiertoe ook: wetten.nl – Regeling – Regeling voorwaarden voor overeenkomsten inzake elektronische netwerken met betrekking tot zorg – BWBR0026950 (overheid.nl). Het is daarom niet toegestaan om een zorgaanbieder op basis van subjectieve argumenten uit te sluiten bij een clustersamenwerking. Er dienen duidelijke deelnemersvoorwaarden te worden bepaald, en wanneer een zorgaanbieder daaraan voldoet zal deze de mogelijkheid moeten hebben om deel te nemen. Om die reden hebben we als onderdeel van het cluster compliance pakket een “Reglement Toe- en uittreding Deelnemers” opgenomen waarlangs een verzoek tot toetreding kan worden beoordeeld.
Ook zal een goed reglement voorkomen dat inhoudelijke discussie kan ontstaan tussen deelnemers of potentiële deelnemers over de vraag of een bepaalde zorgaanbieder wel of niet moet worden toegelaten tot de clustersamenwerking.

Ik ben onderdeel van een bestaand cluster, moeten we dan alles opnieuw inrichten?

Wanneer sprake is van een bestaand cluster, dan kan het goed zo zijn dat een (groot) aantal onderdelen van het cluster compliance pakket reeds goed zijn ingeregeld. Om die reden is het pakket ook modulair opgebouwd, wat betekent dat delen van het pakket kunnen worden gebruikt om een bestaand cluster verder in te richten. Ook hebben we met het cluster compliance pakket gekozen voor 1 variant van een samenwerkingsvorm (een stichting) als uitgangspunt, maar kan een cluster zelf besluiten hiervan af te wijken.

Met de uitzending van het cluster compliance pakket hebben we tevens een stappenplan verzonden, waarin in 5 stappen wordt toegelicht hoe het pakket kan worden opgepakt en ingeregeld. Per stap kan worden beoordeeld in hoeverre een bestaand cluster hier reeds aan voldoet, en kan worden gekozen voor een eigen variant van inregeling. Het is uiteindelijk aan de samenwerkende zorgaanbieders op een cluster zelf om de samenwerking goed in te regelen.

Krijgen we nog aanvullende ondersteuning voor het uitwerken van het cluster compliance pakket?

Uiteraard kunnen wij ons voorstellen dat er vragen zijn of specifieke omstandigheden waarin niet is voorzien in de stukken en het stappenplan. Wij hebben hiertoe een website opgesteld waarop meer informatie is te vinden over de clustersamenwerking. Daarnaast stellen wij op deze website video’s beschikbaar waarin iedere stap nog kort mondeling wordt toegelicht. Ook kunt u op deze website meer informatie vinden over de mogelijkheid om gebruik te maken van de diensten van Advocatenkantoor Eldermans|Geerts en/of notariskantoor KAeP voor verdere ondersteuning tegen een redelijke vergoeding. Afsluitend is op deze website informatie te vinden over de mogelijkheid om deel te nemen aan informatiebijeenkomsten waarbij u de mogelijkheid wordt geboden om vragen te stellen.

Wat is clusterbeheer?

De dienst Clusterbeheer van PharmaPartners helpt u bij het beheren en opschonen van uw cluster. Een cluster zonder datavervuiling draagt bij aan een goede performance, verbetert het overzicht en maakt het leveren van de beste zorg eenvoudiger. PharmaPartners vindt het belangrijk dat u zich kan richten op uw kerntaak: het leveren van de beste zorg.

De volgende onderdelen vallen onder de dienst Clusterbeheer:
• Maandelijks onderhouden TAXE
• Individuele ontdubbelaanvragen controleren, uitvoeren en terugkoppelen
• Periodiek middels batch ontdubbelen
• Onderhoud clustertabellen; zorgverzekeraarstbelDerdentabel, artsentabel, adresboek en postcodetabel
• Jaarlijks inspoelen van tarieven van zorg[1]verzekeraars (huisartsen)
• Monitoren en terugkoppelen werkwijze

Laad meer
Download ""