samen de beste zorg realiseren
Case
Case overzicht

Een zorgeloze start met Pharmacom

Apotheek Horus had in het voorjaar van 2018 een goede start in het nieuwe, gelijknamige gezondheidscentrum. De soepele implementatie van het apotheekinformatiesysteem Pharmacom droeg daaraan bij, vertelt apotheker Helma Gerretsen. Haar vaste contactpersoon bij PharmaPartners zorgde voor de nodige structuur en ruim op tijd voor de opening was het systeem klaar voor gebruik.

Apotheek Horus in Tilburg is gestart als servicepunt bij Horus Huisartsenzorg. De huisartsen constateerden dat hun patiënten behoefte hadden aan een extra afhaalpunt voor medicijnen en trokken aan de bel bij Apotheek Hoefstraat. Dit jaar is de huisartsenpraktijk uitgebreid naar een multidisciplinair gezondheidscentrum, burgemeester Theo Weterings verrichtte op 15 juni 2018 de officiële opening. Het servicepunt werd uitgebouwd naar een volwaardige apotheek met 24-uurs medicijnautomaat.

Switchen van apotheek

De nieuwe apotheek is de derde vestiging van een kleine apotheekgroep in Tilburg. In de andere twee apotheken wordt naar tevredenheid met Pharmacom gewerkt. Logisch dus, dat hetzelfde apotheekinformatiesysteem bij Apotheek Horus is geïmplementeerd. Apotheker Helma Gerretsen: “Het voordeel daarvan is dat we als apotheken op elkaars systeem kunnen inloggen. Dat is met name voor de apothekers makkelijk. Je kunt niet alleen de gegevens van een patiënt inzien, maar switcht vanaf je eigen werkplek volledig over naar het systeem van één van de andere apotheken. Vooral voor het logistieke deel is dat heel handig. En we kunnen daardoor bijvoorbeeld makkelijker voor elkaar op afstand recepten nakijken.”

Samenwerking huisartsen

Veel huisartsen in Tilburg maken gebruik van het huisartsinformatiesysteem Medicom en delen een database met de Pharmacom-apotheken. Binnen Gezondheidscentrum Horus is dat niet het geval, maar de digitale samenwerking tussen huisartsen en apotheek is daar ook uitstekend, vertelt Gerretsen. “Pharmacom kan met alle HIS’en koppelen en de uitwisseling is voor de opening uitgebreid getest. Het belangrijkste verschil is dat je bedacht moet zijn op de instellingen en dat je ervoor moet zorgen dat de terugkoppeling goed staat. Dat is in de samenwerking met Medicom-artsen automatisch goed geregeld.”

Structuur

Vanaf het moment dat Helma Gerretsen een vaste contactpersoon bij PharmaPartners Farmacie kreeg die de implementatie van Pharmacom van begin tot eind coördineerde, liep de samenwerking uitstekend. “Dat heb ik als heel prettig ervaren”, vertelt Gerretsen. “Hij was altijd goed bereikbaar en bracht structuur aan. Met behulp van een ‘to do’-lijst hadden we steeds goed in beeld wat gedaan was, wat nog niet en wie wat moest doen. Daardoor spring je niet van de hak op de tak en weet je waar je aan toe bent. Dat is een enorm pluspunt.”

Goede start

Voor de startdag was alles op orde. De medewerkers waren overgezet naar Apotheek Horus en de koppelingen met de andere apotheken waren gerealiseerd. Scholing was niet nodig, want apothekers en assistenten zijn ervaren Pharmacom-gebruikers. Een week voor de start werd de techniek uitgebreid getest door installatiepartner ILC-Europe en PharmaPartners. “Die kennen elkaar en lossen eventuele problemen samen op. Daar hoef je als klant niet tussen te zitten. Op de dag van de opening waren medewerkers van PharmaPartners bereikbaar om ons te verzekeren van een goede start. En ook in de dagen daarna kon ik onze vaste contactpersoon direct bellen als ik vragen had. We hebben geen grote problemen gehad. Alleen de autorisatie moest worden aangepast, maar dat was met één telefoontje geregeld.”

Download ""