Case
Case overzicht

Op weg naar digitale én individuele medicatiebegeleiding voor patiënten

Een vernieuwde medicatiebegeleiding met kraakheldere uitleg. Volledig gepersonaliseerde informatie, in stapjes gepresenteerd en te monitoren door eerste- én anderhalvelijnsapotheken. Dat is in het kort waar apothekers uit Zwolle, Health Base en PharmaPartners aan werken. Hoe dat precies zit, leggen ze zelf uit.

In Zwolle werkt de poliklinische Isala-apotheek nauw samen met de Coöperatieve Apothekers Vereniging Regio Zwolle (CAVRZ). Bijvoorbeeld om de ketenzorg te verbeteren. “We zoeken non-stop naar manieren om onze transmurale zorg naar een volgend niveau te krijgen”, vertelt Tim Lamers, poliklinisch apotheker. “De uitgifte van medicatie en de begeleiding die daarna komt, zijn daar een belangrijk onderdeel van. Patiënten ontvangen medicijnen bijvoorbeeld bij een poliklinische apotheek, waarna de eigen apotheek de begeleiding moet overnemen. Of andersom. En dat moet goed gaan.”

Geen inzicht in begeleiding per apotheek

Het overnemen van de medicatiebegeleiding loopt vaak nog niet optimaal. “We weten niet van elkaar wie wat al heeft uitgelegd”, vertelt Albert Drouven, apotheker en voorzitter van CAVRZ. “Dat komt niet heel professioneel over, maar belangrijker nog: we lopen het risico dat patiënten cruciale uitleg missen. Daar komt bij dat patiënten de hoeveelheid informatie die ze aan de balie ontvangen vaak als veel ervaren en niet altijd in één keer begrijpen.” Aarnout Vroegh, apotheker en secretaris van CAVRZ, vult aan: “En patiënten die medicijnen via een kluis ophalen, moeten alsnog terugkomen voor uitleg. Tot slot vormt het Integraal Zorgakkoord een belangrijke katalysator om de medicatiebegeleiding aan te pakken. Het helpt ons namelijk om zorg toekomstbestendig te maken.”

Digitale en geïntegreerde berichtenflow over medicatie

De drie apothekers uit Zwolle klopten aan bij PharmaPartners en Health Base voor een oplossing. In een gezamenlijke werkgroep ontwikkelen ze nu een module die de digitale medicatiebegeleiding moet verbeteren. “We maken een digitale berichtenflow waarmee we patiënten in meerdere stappen voorzien van informatie over hun medicatie”, vertelt Rob Schijven, Manager R&D en Portfolio eHealth bij PharmaPartners. “Volledig geïntegreerd met Pharmacom én overzichtelijk gepresenteerd in MijnGezondheid.net en MedGemak. De flow start op het moment dat een arts een voorschrift maakt. Vervolgens ontvangt een patiënt alle nodige informatie verdeeld over enkele dagen of weken. Denk aan het gebruik en mogelijke bijwerkingen. De patiënt heeft daarbij altijd de mogelijkheid om vragen te stellen aan de apotheker. En bij een nieuwe uitgifte start de flow weer opnieuw.”

“De integratie met Pharmacom zorgt ervoor dat we van elkaar kunnen zien wat er gebeurt en dat we niet onnodig hoeven te schakelen tussen externe programma’s. Dat komt onze zorgverlening echt ten goede.”

Tim Lamers, poliklinisch apotheker bij Isala

Begrijpelijk en opgedeeld in stapjes

Health Base verzorgt de inhoudelijke medische content, gebaseerd op de GIP (Geneesmiddeleninformatie voor de Patiënt). “Geneesmiddeleninformatie moet zo begrijpelijk mogelijk zijn voor patiënten”, zegt Channah de Haas, apotheker-redacteur patiëntinformatie en business development bij Health Base. “Alle informatie uit de GIP is daarom op of onder taalniveau B1. Die informatie maken we nu modulair zodat het op een logische wijze in de berichtenflow terecht kan komen.” Ook wordt de informatie beschikbaar in meerdere talen en verrijkt Health Base de flow met uitlegvideo’s waar dat meerwaarde biedt. “Dat is onderdeel van het kwaliteitstraject van zorgverzekeraar Zilveren Kruis waar we tegelijkertijd mee bezig zijn”, vertelt Eric Hiddink, apotheker-onderzoeker en innovatiemanager bij Health Base. “De zorgverzekeraar vraagt dat de uitgiftebegeleiding zowel in beeld als in het Engels, Turks en Arabisch te volgen is. Daar hebben we de afgelopen tijd hard aan gewerkt. Die meertalige content kunnen we nu ook perfect gebruiken in dit project.”

Persoonlijke medicatiebegeleiding

De koppeling met Pharmacom maakt deze oplossing onderscheidend. “Dankzij de integratie met Pharmacom kunnen we persoonlijke adviezen tonen op basis van andere aandoeningen of combinaties met andere medicatie die bij de patiënt geregistreerd staan”, legt Schijven van PharmaPartners uit. Poliklinisch apotheker Lamers: “De integratie zorgt ervoor dat we van elkaar kunnen zien wat er gebeurt en dat we niet onnodig hoeven te schakelen tussen externe programma’s. Dat komt onze zorgverlening echt ten goede.”

Voor iedereen beschikbaar

De ontwikkeling van deze module is een opstap naar een groter einddoel. “We willen digitale zorgpaden voor complexe trajecten creëren waarin we patiënten bij de hand nemen”, legt CAVRZ-voorzitter Drouven uit. “Denk aan zorgpaden voor ontslag uit het ziekenhuis en het afbouwen van opiaten. Trajecten waarbij meerdere zorgverleners betrokken zijn en waarin eenduidige informatie heel belangrijk is.” Het aansluiten van andere zorgverleners wordt vergemakkelijkt, omdat de module via API’s eenvoudig te koppelen is met ieder mogelijk systeem. CAVRZ-secretaris Vroegh: “Zo wordt een goede en individuele medicatiebegeleiding voor iedereen beschikbaar, ook voor zorgverleners buiten Zwolle.”

De module Digitale medicatiebegeleiding is per 1 januari 2025 beschikbaar voor apothekers. Heeft u interesse of wilt u aansluiten bij een demonstratie? Meld u dan aan via deze link.

Download ""