Case
Case overzicht

Een goed medicatieoverzicht in elke huisartsenpraktijk en apotheek: Huisartsenzorg Oost-Achterhoek ging over op Medicom

Huisartsenzorg Oost-Achterhoek (HZOA) had een duidelijk doel voor ogen toen zij dit jaar over gingen naar Medicom: “altijd een goed en uitgebreid medicatieoverzicht met zicht op allergieën, intoleranties, lab-uitslagen en niet-reanimerenbeleid.” Is dat doel behaald?

Volgens Steven Stolp, Projectleider Zorg ICT bij HOOG, grotendeels wel: “Doordat we samen met de apotheken en de huisartsen in de hele regio werken met Pharmacom en Medicom op één cluster, hebben we nu in de huisartsenpraktijk, apotheek en dienstapotheek een goed medicatieoverzicht. Dat is een grote winst.”

Hoe is de overgang naar Medicom gegaan?

Stolp: “De begeleiding van de Medicom-conversies en eerdere clustersamenvoeging was professioneel en de overgang is in het algemeen erg goed gegaan. Natuurlijk deden zich problemen voor. Hier hadden de consultants van PharmaPartners aandacht voor en ze probeerden het zo snel mogelijk op te lossen. Zo’n overgang is en blijft namelijk mensenwerk, zowel vanuit de regio als vanuit PharmaPartners, als vanuit het HIS waar we vandaan kwamen en vooral in de huisartsenpraktijk zelf.”

Volgens Stolp ging de overgang technisch gezien erg goed, maar kon de begeleiding in het leren werken met Medicom nog beter: “De nieuwe Medicom-gebruikers hadden graag nog extra begeleiding gehad voor de Medicom-agenda en het werken op een cluster, afgezien van de beschikbare instructiefilmpjes. Ook was ‘klassikaal’ leren in deze periode natuurlijk niet mogelijk.”

Korte lijnen

Fred Ricken, senior consultant bij PharmaPartners, heeft Medicom bij verschillende HZOA-huisartsenpraktijken geïmplementeerd. Hij kijkt terug op een fijne samenwerking: “we hebben in twee maanden tijd 12 praktijken overgezet. HZOA en zeker Steven Stolp hebben een grote rol in dit traject gespeeld. Dankzij zijn coördinatie als projectleider met kennis van de werkvloer én de ICT en zijn functioneren als aanspreekpunt voor zowel zijn collega’s als ons, konden wij beter aansluiten op wat de huisartsenpraktijk wilde en was de werkvloer beter op de hoogte van de gemaakte keuzes.”

Stolp: “Er is veel contact tussen PharmaPartners en mij geweest. We hebben zo gezamenlijk het hele traject kunnen doorlopen. Zo ben ik bij alle intakes aangeschoven: de praktijkmanager was in deze gesprekken leidend en ik pakte de overkoepelende zaken op.”

“We hadden drie hoofddoelen voor één HIS. Het eerste was dus een goed medicatieoverzicht. Ten tweede willen we het KIS in het HIS krijgen. Aan de voorwaarde hiervoor is met de overgang naar Medicom nu voldaan. Ten derde willen we het HIS-dossier op de HAP. We gaan nu met Topicus onderzoeken wat hier de mogelijkheden in zijn.”
Steven Stolp, Projectleider Zorg ICT bij HOOG

Samen ondersteunen

Dat deed Stolp niet alleen: “We vormen met vijf leden een sterk clusterbestuur. Met elkaar konden we iedere vraag beantwoorden. Daarnaast ondersteunden dokters-assistenten vanuit HZOA de huisartsenpraktijken nadat PharmaPartners klaar was met de implementatie.”

Een goede tip volgens Stolp: “Ik raad dat iedereen aan: de ondersteuning van een dokters-assistent met Medicom-ervaring is ontzettend waardevol. Het gaf de collega’s op de werkvloer heel veel rust. Ze konden met hun vragen direct bij iemand terecht die weet hoe Medicom hoort te werken en de vragen die overbleven doorzetten naar PharmaPartners.”

Deze Medicom-ondersteuners zijn nu nog steeds een dag in de week bereikbaar voor de praktijken. “Je doet je werk in een nieuwe context, dus je kan na de implementatie niet direct in dezelfde snelheid doorwerken en moet wennen aan het nieuwe systeem. Na drie maanden is er nog dagelijks contact tussen praktijken en de ondersteuners.”

Wensen na overgang

Sommige huisartsenpraktijken van HZOA hebben wensen geuit na de overgang op Medicom. Zo bestaat de wens voor een assistenten-module, omdat ze deze functionaliteit in het vorige HIS handig en efficiënt vonden. Stolp: “Ze zien wel de voordelen van Medicom zoals het eenvoudiger verhuizen van dossiers, makkelijkere waarneming en de telefoniemodule waarbij het patiëntendossier direct naar voren komt. De grootste winst, dat er minder misgaat, is alleen niet altijd duidelijk te ervaren.”

Deze praktijken kijken dan ook uit naar de nieuwe Medicom-agenda. HZOA neemt hier een actieve rol in: “Zo hebben assistentes uit deze praktijken met de betrokken ontwikkelaars besproken welke functionaliteit ze missen in de huidige agenda. Ook sluiten we aan bij de Commissie Applicatiebeheer Medicom, zodat de stem van de assistente nog duidelijker naar voren komt.”

Wat biedt de toekomst?

Naast het doel van een goed medicatieoverzicht heeft HZOA zich nog twee doelen gesteld. “We hadden drie hoofddoelen voor één HIS. Het eerste was dus een goed medicatieoverzicht. Ten tweede willen we het KIS in het HIS krijgen. Aan de voorwaarde hiervoor is met de overgang naar Medicom nu voldaan. Ten derde willen we het HIS-dossier op de HAP. We gaan nu met Topicus onderzoeken wat hier de mogelijkheden in zijn.”

Download ""