Case
Case overzicht

Apotheek Bergschenhoek profiteert van goede digitale dienstverlening met MijnGezondheid.net

Apotheek Bergschenhoek maakt sinds kort gebruik van MijnGezondheid.net. Waarom koos de apotheek voor het portaal? Hoe integreerden zij het portaal in de bestaande werkwijzen? En wat zijn de ervaringen vijf maanden na de implementatie? Apotheker Yvonne Nortier legt het uit.

Yvonne Nortier is al vijftien jaar eigenaar van haar apotheek in Bergschenhoek. Vanaf het prille begin omarmt ze iedere technologische innovatie die haar werk en dat van haar assistenten gemakkelijker maakt. Ze factureert digitaal, gebruikt de module digitaal recept én ze maakt sinds begin 2021 gebruik van het e-healthportaal MijnGezondheid.net en de app MedGemak. Waarom besloot Nortier het portaal en de app op te nemen in haar werkwijze?

Op zoek naar nieuwe digitale hulpmiddelen

“Doordat ik uit een apotheekketen ben gestapt, verlies ik binnenkort toegang tot de digitale faciliteiten van de keten”, legt Nortier uit. “Daarom ging ik op zoek naar andere digitale hulpmiddelen. Ik maak al sinds jaar en dag gebruik van Pharmacom, dus deed ik bij bevriende apothekers en huisartsen navraag over hun ervaringen met MijnGezondheid.net. Zij waren er allemaal erg enthousiast over, daarom ging ik ervoor.”

Laagdrempelig apotheekzaken online regelen

Via MijnGezondheid.net hebben klanten van apotheek Bergschenhoek inzicht in hun onderzoeksuitslagen en medisch dossier. Daarnaast kunnen ze digitaal herhaalmedicatie bestellen en een vraag stellen via een e-consult. Met de bijbehorende mobiele MedGemak-app, kunnen klanten zorgzaken ook gemakkelijk regelen via hun telefoon of tablet.

"Bijkomend voordeel is dat ingezonden e-consults direct worden opgenomen in het klantdossier. Zo houden we zicht op alle relevante ontwikkelingen rondom een klant."
Yvonne Nortier - apotheker Apotheek Bergschenhoek

Efficiënter werken met minder kans op fouten

MijnGezondheid.net biedt klanten van apotheek Bergschenhoek dus een hoop voordelen. Maar het portaal maakt ook het werk in de apotheek gemakkelijker, legt Nortier uit: “De kans op fouten wordt kleiner doordat klanten bijvoorbeeld zelf aanklikken welke medicatie ze willen bestellen. We hoeven zo geen informatie meer over te typen vanuit een e-mail of na een telefoongesprek.”

Daarnaast nam de telefoonbelasting af. “Telefoontjes kun je alleen direct beantwoorden als iemand belt. Berichtjes in MijnGezondheid.net kun je elk moment van de dag beantwoorden. Bijkomend voordeel is dat ingezonden e-consults direct worden opgenomen in het klantdossier. Zo houden we zicht op alle relevante ontwikkelingen rondom een klant. Het lijkt er al op dat we minder mails ontvangen, maar dat is lastig te vergelijken door de omstandigheden rondom de pandemie.”

MijnGezondheid.net helpt apotheek Bergschenhoek ook om mensen vooraf te informeren over veranderingen. “Dat helpt ons om verwarring te voorkomen”, vertelt Nortier. “In het begin van het jaar komen medicijnen bijvoorbeeld ineens van een andere leverancier of ze zitten in een andere verpakking. Via het portaal kan ik klanten een standaardberichtje sturen, zodat ze vooraf op de hoogte zijn van de verandering. Zo staan ze niet voor een verrassing als zij hun medicijnen ophalen uit de afhaalkluis. Dat scheelt veel vragen aan de telefoon en aan de balie.

Hoe neem je collega’s mee in de verandering?

Nortier staat altijd open voor innovatie en is zelf behoorlijk digitaalvaardig. Toch was ze blij met de ondersteuning van PharmaPartners in de aanloopfase. “PharmaPartners stemde de trainingen goed af op mijn behoeften”, vertelt Nortier. “Eerst doorliepen ze het platform met mij alleen. Ik was zelf al proactief in het platform op ontdekking geweest, dus ik had al meteen concrete vragen. Daar pasten ze de sessie op aan en ze gingen de diepte in met me. Vervolgens hielden ze een trainingssessie met een groep medewerkers om hen de basis goed uit te leggen.”

Daarna was het aan Nortier om ervoor te zorgen dat het portaal succesvol opgenomen werd in de werkprocessen van de apotheekmedewerkers. “Bij het introduceren van nieuwe functionaliteiten en werkwijzen geef ik altijd de collega die er de meeste moeite mee heeft als eerste uitleg. Ik wijs dan nadrukkelijk op de voordelen om weerstand weg te nemen, zoals makkelijker werken, tijdsbesparing en minder foutgevoeligheid. Het is dus noodzakelijk dat je zelf het portaal goed beheerst voordat je het gaat uitrollen.”

Inmiddels draait MijnGezondheid.net als een trein. Nortier: “Mijn assistenten geven aan dat het integreren van MijnGezondheid.net in hun dagelijkse werkwijzen eigenlijk erg makkelijk was. Ze zijn het inmiddels gewend en het is al alsof het nooit anders is geweest.”

"Mijn assistenten geven aan dat het integreren van MijnGezondheid.net in hun dagelijkse werkwijzen eigenlijk erg makkelijk was. Ze zijn het inmiddels gewend en het is al alsof het nooit anders is geweest.”
Yvonne Nortier - apotheker Apotheek Bergschenhoek

Extra service om klanten aan de apotheek te binden

Vijf maanden na de introductie van MijnGezondheid.net weten de klanten van apotheek Bergschenhoek het portaal al goed te vinden. Nortier: “Ik heb alle klanten van wie ik het e-mailadres heb een e-mail gestuurd om zich aan te melden voor het nieuwe portaal. Na één maand maakten al duizend klanten gebruik van het portaal. Het hielp dat de huisarts ook MijnGezondheid.net gebruikt. Daardoor herkennen klanten het al en weten ze waar ze mee te maken krijgen.”

Om MijnGezondheid.net te promoten, hoefde Nortier het wiel niet zelf uit te vinden. “In MijnGezondheid.net zijn al allerlei standaardberichten beschikbaar, bijvoorbeeld om nieuwe klanten te attenderen op het portaal. Daardoor kost het promoten nauwelijks moeite. Bovendien vinden klanten het portaal van toegevoegde waarde, in het bijzonder dertigers. Zij zijn het gewend om dingen via hun smartphone te regelen. Met behulp van MijnGezondheid.net bind ik hen hechter aan mijn apotheek. Met de extra service die je biedt met een portaal onderscheid je je.”

Tips voor collega-apothekers

Nortier is blij met haar portaal en heeft een paar tips voor apothekers die MijnGezondheid.net ook succesvol willen inzetten. “Ik raad mijn medewerkers aan om zelf de MedGemak-app op hun telefoon te installeren, zodat ze bij vragen weten wat de klant ziet als gebruiker. Dat wijkt namelijk af van wat je als apotheker ziet. Daarnaast is het belangrijk dat je goede werkafspraken maakt met de voorschrijvende huisartsen. Zij moeten immers aanvragen digitaal goedkeuren. Als je dat goed regelt, is het portaal een mooie stap voorwaarts.”

Download ""