Klantcases
Koppeling tussen volgnummersysteem van Wachtkamerschermen® en Pharmacom Track & Trace helpt apotheken nóg efficiënter te werken
Koppeling tussen volgnummersysteem van Wachtkamerschermen® en Track & Trace module levert apotheek tijdswinst op en verhoogt persoonsgerichte zorg.
Optimalisatie van consulten door Snelteksten in Medicom
Toen hij hoorde dat de functionaliteit snelteksten binnen Medicom werd ontworpen, was hij direct enthousiast. Marc Spruit, huisarts binnen Gezondheidscentrum Dillenburg in Alphen aan den Rijn, had al ervaring met soortgelijke features: “Dat het nu gratis geïntegreerd zit in Medicom is enorm fijn.”
Medicom in de Cloud: De toekomst van flexibel werken voor huisartsen
Het is vandaag de dag niet meer weg te denken: werken in de cloud. Nog even snel thuis de werkzaamheden afronden waar je op kantoor niet aan bent toegekomen. Voor veel beroepen tegenwoordig vanzelfsprekend, voor andere lijkt dat minder. Toch is er tegenwoordig meer mogelijk dan men denkt; ook voor huisartsen. Met Medicom in de Cloud kunnen ook zij buiten hun vaste werkplek aan de slag. “Dit is de toekomst”, zegt Eric Warmenhoven, huisarts van Akelei Huisartsenzorg in Den Haag.
Een aanmeldzuil biedt assistent én praktijk rust en ruimte
Het tekort aan doktersassistenten en de werkdruk in de praktijk vormen een steeds groter probleem voor huisartsen. Ook Huisartsenpraktijk De Blauwe Tulp loopt hier tegenaan. Dus zocht de praktijk naar innovatieve oplossingen. De aanmeldzuil van Wachtkamerschermen® biedt de praktijk uitkomst: een oplossing waaraan eValue8 en PharmaPartners samenwerken. Het resultaat is een rustige wachtruimte, een beperkt geopende balie en een assistent met ruimte voor zorgtaken.
Op weg naar digitale én individuele medicatiebegeleiding voor patiënten
Een vernieuwde medicatiebegeleiding met kraakheldere uitleg. Volledig gepersonaliseerde informatie, in stapjes gepresenteerd en te monitoren door eerste- én anderhalvelijnsapotheken. Dat is in het kort waar apothekers uit Zwolle, Health Base en PharmaPartners aan werken. Hoe dat precies zit, leggen ze zelf uit.
Een dag lang één op één aandacht van een Medicom-expert: Ondersteuning op locatie
Of een praktijk nu al jaren met Medicom werkt of net start, er zijn altijd handigheidjes waarvan zorgprofessionals nog niet weten. Eén op één aandacht van een Medicom-expert in de praktijk via de service Ondersteuning op locatie is daardoor erg waardevol. Huisartsenpraktijk Dubloen deelt graag haar ervaring met deze service.
Waarom Huisartsenpraktijk Smits en Roefs al sinds circa 1990 Medicom gebruikt
Hoe werkt Medicom in de praktijk? Volgens Angélique Dankers, praktijkmanager bij Huisartsenpraktijk Smits & Roefs, gewoon goed: “Voor ons is Medicom een ideaal programma. Het werkt gewoon perfect in de praktijk.”
Werken met de Planningsassistent in Medicom
Melanie Kalenkamp is Praktijkondersteuner bij Huisartsenpraktijk Rosing en Bruins Slot in Markelo. Als een van de weinigen maakt zij in de Medicom Agenda al volop gebruik van het vernieuwde Nieuwe afspraak-scherm, in combinatie met de Planningsassistent. In dit artikel deelt zij haar ervaringen en roept ze andere praktijkmedewerkers op om de functionaliteit een kans te geven: “Elke verandering heeft tijd nodig om aan te wennen, maar ik zou nu niet meer terug willen naar de oude situatie.”
eHealth-traject voor zorgverleners
Door het digicoaches-traject van PharmaPartners kunnen medewerkers in de praktijk beschikken over de benodigde kennis en motivatie om probleemloos digitaal te werken.
Digitaal Recept Samenwerkende Apotheken
“De module geeft veel rust en overzicht. Waar voorheen veel handelingen benodigd waren, kan alles nu met een enkele klik verwerkt worden”.
Apotheek Het Quadraat werkt efficiënter dankzij Patiënt Dashboard: “Alle informatie op één plek"
Als medewerkster van Apotheek Het Quadraat in Drunen en Vlijmen zorgt Joyce Vermeegen ervoor dat patiënten de beste service krijgen én apothekersassistenten zo efficiënt mogelijk werken. De module Patiënt Dashboard van PharmaPartners helpt hierbij.
“Minder én betere signalen zien”
"Signaal op Maat is voor de apotheker een enorme stap voorwaarts. Het aantal signalen vermindert en de signalen die je ziet, zijn beter. We slaan met Signaal op Maat een goede slag in de medicatiebewaking.”, vertelt Rolph Grasmeijer, apotheker bij apotheek het Quadraat.
Meer werkgemak en werkplezier bij Service Apotheek de Hertog dankzij de module Online afspraak maken voor apotheken
Service Apotheek de Hertog in Franeker startte dit jaar met een pilot van de module Online afspraak maken voor apotheken. Inmiddels is het niet meer weg te denken. In korte tijd is de module van PharmaPartners erg waardevol gebleken. “Door meer gebruik te maken van het op afspraak werken, kunnen we onze patiënten de aandacht geven die ze verdienen.”
“Videobellen scheelt je écht tijd”
Gezondheidscentrum Kersenboogerd biedt krappe bezetting het hoofd zonder in te leveren op kwaliteit
Van dossiers doorspitten, naar één druk op de knop: werken met Slimme protocollen
Al sinds 2018 verlaagt Slimme protocollen in Medicom de registratielast van zorgverleners. Isabel Stevens zet de module graag in. Zij is Praktijkondersteuner bij Huisartsenpraktijk van der Sluiszen in Bergen op Zoom. “Het werkt. Alle informatie uit het patiëntendossier is op één plek zichtbaar in Medicom. Je hoeft bij een consult niet meer een heel dossier te doorlopen voor alle relevante patiëntinformatie.”
Huisartsenpraktijk J. de Waard plukt de vruchten van MijnGezondheid.net en MedGemak
Veel tijdwinst, efficiëntie en gebruiksgemak voor huisartsenpraktijk J. de Waard.
Ondersteuning op locatie: ‘De meest effectieve nascholing die je kunt krijgen’
Het uitgebreide huisartseninformatiesysteem Medicom kent zelfs voor dagelijkse gebruikers soms nog geheimen. Om alle functionaliteiten beter te doorgronden en nog efficiënter te kunnen werken, is er nu de service Ondersteuning op locatie. Drie huisartsenpraktijken van regio-organisatie Medrie delen hun ervaringen met deze service.
Apothekers Combinatie Coevorden klaar voor de toekomst met MijnGezondheid.net
Dankzij MGn combineert apotheker Peter Venema het gemak van online aanvragen met de voordelen van een fysieke apotheek.
Ilja Hedemann, apotheker bij Apotheek Schoterpoort: “Meer tijd aan de balie door overstap naar Pharmacom Track & Trace.”
Al ruim 100 apotheken werken met Pharmacom Track & Trace. Ilja Hedemann, apotheker bij Apotheek Schoterpoort en Willemijn Arends, Business Analist en Product Owner bij PharmaPartners Farmacie Groepen, vertellen welke meerwaarde zij zien in de module.
Slimme protocollen en Consult Voorbereidende Vragenlijsten brengt HCDO efficiëntie, overzicht en registratieverlichting
Het alsmaar stijgende aantal chronische patiënten met een complexe zorgvraag verhoogt de werkdruk en registratielast binnen huisartsenpraktijken aanzienlijk. Zo ook bij Huisartsen Coöperatie Deventer en Omstreken (HCDO), dat zes huisartsenpraktijken in een pilot liet toetsen hoe de Medicom-modules Slimme Protocollen en Consult Voorbereidende Vragenlijsten (CVV) van PharmaPartners en Stichting Health Base bijdragen aan een oplossing.
De Griep- en Pneumokokkenvaccinatie Service neemt ons veel werk uit handen
Jarenlang maakte Jolanda van Soelen van huisartsenpraktijk De Gravin uit Tiel zelf de lijst met patiënten die in aanmerking komen voor een griepprik. Voor de komende vaccinatieronde stelt ze die lijst, voor het eerst, niet meer zelf op. Ze gebruikt dan de geautomatiseerd samengestelde lijst van PharmaPartners’ Griep- en Pneumokokkenvaccinatie Service. “Dat levert veel tijdwinst op.”
Kennis opdoen én delen als eHealth-ambassadeur binnen de regio
Door het digicoaches-traject van PharmaPartners kunnen medewerkers in de praktijk beschikken over de benodigde kennis en motivatie om probleemloos digitaal te werken.
Huisartsenpraktijk De Gele Lis enthousiast over CVV
Hoe zorg je dat een patiënt zich op de juiste manier voorbereidt op een consult? PharmaPartners ontwikkelde de module Consult Voorbereidende Vragenlijsten (CVV) om vooraf informatie op te vragen bij de patiënt. Door vooraf bekende informatie is er meer tijd voor de patiënt gedurende het consult. Huisartsenpraktijk De Gele Lis in Lisse gebruikt deze module nu al enige tijd en ziet meerdere voordelen.
Van den Bergh’s apotheek werkt met Pharmalytics: “Ik houd zo onze preferentiegraad in de gaten en stuur bij als we hem niet halen.”
Job Klever, apotheker bij Van den Bergh’s apotheek, vertelt welke verwachtingen hij had van Pharmalytics. “Ik hoopte op een toegankelijker, actueler en vollediger overzicht van de efficiëntie van onze apotheek dan via de ‘business intelligence’ die ik had. Pharmalytics biedt dat overzicht. Ik wil onze apotheek graag zo efficiënt mogelijk inrichten. Met Pharmalytics heb ik daarvoor de tool in handen.”
Huisartsenpraktijk Schaapskamp snel overtuigd van de meerwaarde van de telefonie integratie
Sinds anderhalf jaar maakt Huisartsenpraktijk Schaapskamp gebruik van de telefonie integratie van PharmaPartners. In dit artikel delen huisarts Henk Jan Besselink, doktersassistente Dunja Holtus en praktijkmanager Jitske Besselink hun ervaringen met de module in Medicom.
“De cursus DigiVitaler zou ik iedereen aanraden”
Om patiënten te helpen met het gebruik van MijnGezondheid.net en de app MedGemak, heeft Stichting Digisterker de cursus DigiVitaler ontwikkeld.
Consult Voorbereidende Vragenlijsten uitgebreid met Agendakoppeling
Inmiddels zijn al veel huisartsen bekend met de vorig jaar gelanceerde module Consult Voorbereidende Vragenlijsten. Deze module biedt de mogelijkheid om consulten efficiënter te besteden en meer tijd over te houden voor het echte gesprek met de patiënt. Met de agendakoppeling die midden februari beschikbaar komt, wordt het uitsturen en verwerken van de vragenlijsten nóg makkelijker.
De juiste zorg op de juiste plek
Voor het project ‘De Praktijk van de Toekomst’ volgt PharmaPartners innovatieve huisartsenpraktijken. Hoe spelen zij in op de veranderingen binnen de eerstelijnszorg? Wat is hun visie voor een toekomstbestendige huisartsenpraktijk? En welke rol spelen digitale oplossingen daarin?
Hoe MijnGezondheid.net en MedGemak Apotheek Hoogland al jarenlang ondersteunen
Apotheek Hoogland in Sliedrecht maakt al tien jaar gebruik van digitaal patiëntenportaal MijnGezondheid.net (MGn) en de bijbehorende patiëntenapp MedGemak van PharmaPartners. Samen met locatiemanager en apothekersassistente Anja Boxman blikken we terug.
Vragenlijsten dragen bij aan waardevol consult bij SGE
Dankzij de module Consult Voorbereidende Vragenlijsten houden huisartsen meer tijd over voor een écht inhoudelijk consult. De Eindhovense zorgorganisatie SGE stond aan de basis van deze innovatie.
Huisartsenpraktijken Vechtrijk en Hoflaan maakten de overstap naar Medicom
Vorig jaar april koos RHOGO voor één huisartsinformatiesysteem (HIS): Medicom. Met deze keuze wil RHOGO de gedeeltelijk nog aanwezige versnippering rond informatie-uitwisseling verminderen, zodat hun zorgverleners de beste zorg kunnen leveren. Inmiddels zijn verschillende RHOGO-huisartsen die nog geen Medicom gebruikten, overgestapt. Tijd dus om de volgende vragen te stellen: wat ging goed? En wat kan er beter? Huisarts Digna Gooijker, praktijkmanager & doktersassistente Anouk Gnade bij huisartsenpraktijk Vechtrijk en Marije Soeters van huisartsenpraktijk Hoflaan geven antwoord op deze vragen.
Online waar het kan, fysiek waar het nodig is
Voor het project ‘De Praktijk van de Toekomst’ volgt PharmaPartners innovatieve huisartsenpraktijken. Hoe spelen zij in op de veranderingen binnen de eerstelijnszorg? Wat is hun visie voor een toekomstbestendige huisartsenpraktijk? En welke rol spelen digitale oplossingen daarin?
Apotheek Parkzoom profiteert al jaren van Academy op locatie: ‘Samen met een ervaren trainer zetten we in op vernieuwing en vooruitgang’
Apotheek Parkzoom in Bergschenhoek maakt al jaren gebruik van Academy op locatie van PharmaPartners: trainingen op maat voor elke Pharmacom-gebruiker. Zo leren alle medewerkers van Parkzoom het maximale uit Pharmacom te halen. Apotheker Saskia Duk vertelt hoe de trainingen helpen om steeds efficiënter te werken.
Huisartsenpraktijk Haverkamp/Bastick wil niet meer zonder Griep- en Pneumokokkenvaccinatie Service: ‘Alle huisartsen moeten dit gemak ervaren’
PharmaPartners biedt sinds 2019 de Griep- en Pneumokokkenvaccinatie Service aan. Deze service ondersteunt huisartsenpraktijken bij het selecteren van patiënten die in aanmerking komen voor een vaccinatie en het versturen van de uitnodigingsbrieven. Daan Haverkamp, huisarts en mede-eigenaar van Huisartsenpraktijk Haverkamp/Bastick in Oosterhout, verstuurt zijn vaccinatie-uitnodigingen eenvoudiger én veiliger dankzij deze service.
Bohemenwijk Apotheek ervaart de voordelen van eHealth-oplossingen PharmaPartners
Bohemenwijk Apotheek in Den Haag maakt sinds 2021 gebruik van MijnGezondheid.net en de app MedGemak van PharmaPartners. Robin Uleman is manager van drie Haagse apotheken, waaronder Bohemenwijk Apotheek. Zij vertelt hoe de eHealth-oplossingen de dagelijkse werkzaamheden én samenwerking binnen de regio vergemakkelijken.
Medi-Mere Poort omarmt Consult Voorbereidende Vragenlijsten
Annabelle Wit is POH GGZ en locatiehoofd bij huisartsenpraktijk Medi-Mere Poort. Ze gaat samen met haar team voor het eerst aan de slag met de PharmaPartners-module Consult Voorbereidende Vragenlijsten (CVV). Een spannende tijd waarin Medi-Mere de module leert kennen en PharmaPartners helpt CVV te optimaliseren voor landelijke uitrol.
Module Consult Voorbereidende Vragenlijsten sluit naadloos aan bij toekomstbeeld Medi-Mere
Huisartsenpraktijk Medi-Mere heeft vier locaties in Almere. Huisarts Han van de Steeg is de eigenaar en groot voorstander van digitale hulpmiddelen in de zorg. “Ik sta te springen om te starten met de CVV-pilot! De module sluit naadloos aan bij onze toekomstvisie voor de huisartsenzorg.”
Apotheek Pluymaekers probeerde Pharmalytics uit: ‘Ik heb nu veel meer invloed op de prestaties van mijn apotheek’
PharmaPartners lanceert begin 2022 de nieuwe oplossing Pharmalytics. Met deze Business Intelligence-tool krijgen apothekers eenvoudig inzicht in hun bedrijfsvoering en zien in een oogopslag op welke punten ze kunnen verbeteren. Apotheker Chrysos Ballieux van Apotheek Pluymaekers probeerde de tool als een van de eersten uit.
Apotheker Swarte toont meerwaarde Innovatieplatform bij ontwikkeling Patiënt Dashboard
De nieuwe Pharmacom-module Patiënt Dashboard is sinds oktober 2021 beschikbaar voor gebruikers. Het is de eerste module die is ontwikkeld in samenwerking met het Innovatieplatform. Apotheker Joost Swarte was betrokken bij de ontwikkeling en probeerde de module alvast uit. Hij vertelt hoe hij de samenwerking en het nieuwe dashboard ervaart.
SGE start met digitale huisartsenzorg in Eindhoven
Onder de titel ‘De Praktijk van de Toekomst’ volgt PharmaPartners drie innovatieve huisartsenpraktijken. Hoe spelen zij in op de veranderingen binnen de eerstelijnszorg? Wat is hun visie voor een toekomstbestendige huisartsenpraktijk? En welke rol spelen digitale oplossingen daarin? Robert Hazenberg van zorggroep SGE leidt een project binnen SGE waarin een volledig digitale huisartsenpraktijk wordt opgezet voor inwoners van Eindhoven.
Gezondheidscentrum Leven zet vol in op digitale communicatie en preventie
Voor het project ‘De Praktijk van de Toekomst’ volgt PharmaPartners drie innovatieve huisartsenpraktijken. Hoe spelen zij in op de veranderingen binnen de eerstelijnszorg? Wat is hun visie voor een toekomstbestendige huisartsenpraktijk? En welke rol spelen digitale oplossingen daarin?
Op weg naar een digitale toekomst met Medi-Mere
Onder de titel ‘De Praktijk van de Toekomst’ volgt PharmaPartners drie innovatieve huisartsenpraktijken. Hoe spelen zij in op de veranderingen binnen de eerstelijnszorg? Wat is hun visie voor een toekomstbestendige huisartsenpraktijk? En welke rol spelen digitale oplossingen daarin? Huisarts Han van de Steeg van Huisartsenpraktijk Medi-Mere gaat voor meer digitaal zorgaanbod.
Telefonie-integratie met Medicom welkome verademing voor MC Loudon
Na een turbulent coronajaar nam Medisch Centrum Loudon in februari 2021 de Telefonie-integratie van PharmaPartners in gebruik. Vooraf twijfelde praktijkmanager Wendy Stumpel, maar ze ging toch overstag. In dit verhaal legt ze uit waarom dat was en vertelt ze wat de integratie assistenten en huisartsen brengt.
MijnGezondheid.net en MedGemak ondersteunen Medisch Centrum Borrendamme
In Medisch Centrum Borrendamme in Zierikzee zijn vier huisartsenpraktijken, een huisartsenpost, een serviceapotheek en andere zorgverleners gevestigd. Praktijkmanager van de vier praktijken, Lindy Priester, en apotheker Jeroen Mentink werken met de ICT-oplossingen van PharmaPartners om hun samenwerking te optimaliseren en de patiënten van Schouwen-Duiveland te ondersteunen. Bij Borrendamme zijn ze ervan overtuigd dat samenwerking tot betere zorg leidt. Ze vertellen meer over hoe PharmaPartners hieraan bijdraagt.
Een soepele overstap naar Medicom dankzij persoonlijke aandacht PharmaPartners
Steeds meer zorgverleners maken de overstap naar Medicom. Zo ook de huisartsenpraktijken van zorggroep PoZoB. Marijke Gerrits, praktijkmanager Medisch Centrum Aalsterweg in Eindhoven, begeleidde de overstap naar het nieuwe HIS. Samen met Wilfried de Jong, praktijkhouder en huisarts bij Eeuwsels Huisartsen in Helmond, vertelt ze hoe de overstap naar Medicom is verlopen.
MijnGezondheid.net en Medicom helpen zorggroep DOH aan meer tijd voor de patiënt
De huisartsenzorg staat onder grote druk. Er wordt een tekort aan personeel voorspeld terwijl de vraag naar zorg toeneemt. Hoe zorgen praktijken dat ze zorg kunnen blijven leveren aan iedereen die dat nodig heeft? Zorggroep DOH bundelde de krachten en kiest voor een gedeelde digitale strategie, met Medicom en MijnGezondheid.net als belangrijke pijlers.
Een goed medicatieoverzicht in elke huisartsenpraktijk en apotheek: Huisartsenzorg Oost-Achterhoek ging over op Medicom.
Huisartsenzorg Oost-Achterhoek (HZOA) had een duidelijk doel voor ogen toen zij dit jaar over gingen naar Medicom: “altijd een goed en uitgebreid medicatieoverzicht met zicht op allergieën, intoleranties, lab-uitslagen en niet-reanimerenbeleid.” Is dat doel behaald?
Apotheek Bergschenhoek profiteert van goede digitale dienstverlening met MijnGezondheid.net
Apotheek Bergschenhoek maakt sinds kort gebruik van MijnGezondheid.net. Waarom koos de apotheek voor het portaal? Hoe integreerden zij het portaal in de bestaande werkwijzen? En wat zijn de ervaringen vijf maanden na de implementatie? Apotheker Yvonne Nortier legt het uit.
Gebruikers module Labelcoach enthousiast: ‘Veel sneller en beter aanschrijven’
Apotheken van de Mosadex Groep maken sinds april 2021 gebruik van de nieuwe module Labelcoach. De module – die voor Mosadex-apotheken beschikbaar is onder de naam ‘Optimaal aanschrijven’ - helpt apothekersassistenten het best passende label te kiezen per individuele klant. Hoe ervaren gebruikers de module in de praktijk?
Integratie Huisartsentelefonie en Medicom maakt patiëntcontact gemakkelijker
Wanneer de assistenten in de huisartsenpraktijk bellen met patiënten, moeten ze vaak informatie uitwisselen tussen verschillende systemen. Dat is voor gebruikers van telefonieaanbieder Huisartsentelefonie en huisartsinformatiesysteem Medicom sinds kort een stuk eenvoudiger. Dankzij de telefonie-integratie hebben zij altijd snel de juiste patiëntinformatie voor zich bij in- en uitgaande telefoontjes.
Huisartspraktijken Haarlemmermeer bieden patiënten online inzage via MijnGezondheid.net
Snel je medische gegevens inzien, een vraag stellen aan de huisarts of herhaalmedicatie aanvragen. Voor patiënten van huisartsen in de regio Haarlemmermeer is dat sinds juli 2020 een fluitje van een cent dankzij het online patiëntenportaal MijnGezondheid.net. Cindy Koolhaas, projectmanager van Zorggroep Haarlemmermeer, vertelt hoe de regio het portaal tot een succes maakte.
Digitaal Recept logische stap voor Apotheek Wassenaar
Medio januari startte Apotheek Wassenaar in Huizen met de module Digitaal Recept van PharmaPartners. Daarmee werkt de apotheek nagenoeg papierloos en nóg efficiënter dan ze al deed. Apotheker/eigenaar Ali Aghagalal: “Apotheek Wassenaar loopt steeds voorop als het gaat om de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van ICT in de zorg. Deze overstap naar Digitaal Recept vormt een nieuwe uitdaging in de digitale innovatie die ons helpt onze organisatie verder te perfectioneren.”
Bibliotheek helpt patiënten op weg met MGn
Huisartsenorganisatie Mediis hielp 45 Medicom-praktijken in regio Midden-Holland op weg met het portaal MijnGezondheid.net (MGn). De huisartsen bieden hun patiënten nu allemaal netjes online inzage in hun medisch dossier aan. Maar hoe stimuleet u patiënten om online afspraken te maken of herhaalmedicatie aan te vragen? Nou, vraag dat maar aan de bibliotheek!
Mobiel werken met Medicom | “Fijn om ’s avonds nog even de post bij te werken”
Op de praktijk, in de trein of thuis na het eten. Met speciaal daarvoor ingerichte laptops kunnen alle tachtig huisartsen van de Zorggroep Almere sinds kort mobiel werken met Medicom. “Heerlijk!”, zegt Dennis Mulder, huisarts en medisch manager. “Ik heb meer controle en tijd voor de dingen die ons werk écht interessant maken.”
Vijf Friese apotheken werken voortaan papierloos met Digitaal Recept “Heerlijk zo’n leeg werkblad”
In één week tijd stapten begin oktober vijf Friese apotheken over op Digitaal Recept van PharmaPartners. Van Lemmer tot Akkrum verwerken nu in totaal zeventig assistentes alle receptinformatie digitaal en op uniforme wijze in het systeem Pharmacom. “Het heen en weer geren met losse papiertjes, stickers en receptbriefjes is voorbij”, zegt apotheker Mark Drenth tevreden. “Er is meer overzicht in de apotheken en assistentes wisselen makkelijker van locatie.”
Apotheken Noorder en Krommenie stimuleren gebruik MedGemak-app
Met de MedGemak-app van PharmaPartners kunnen patiënten online herhaalmedicatie bestellen in de apotheek. “Dat is efficiënt en makkelijk”, vindt Raymond Kolman, apotheker en voorzitter van de Pharmacom-Raad. “Je moet mensen wel stimuleren om de app te gebruiken. Een foldertje mee geven werkt: duizend actieve patiënten gebruiken de app al.”
“Nooit meer zonder Slimme Protocollen”
PharmaPartners wil zorgverleners graag verlossen van de eeuwige registratielast. Daarom bieden we sinds kort de nieuwe Medicom-functionaliteit Slimme protocollen. Het is een extra module bovenop de verbeterde Basis protocollen. Praktijkverpleegkundigen Anouck Meekhof en Kristel van Dijk leggen uit waarom zíj niet meer zonder willen.
Een laagdrempelige apotheek met MijnGezondheid.net
De Bongerd in Ochten wil de lokale apotheek dichtbij de mensen zijn. Klantvriendelijk, laagdrempelig. Zonder barrières, zonder wachttijden. “Het portaal MijnGezondheid.net (MGn) en de MedGemak-app van PharmaPartners helpen ons daarbij.” aldus apotheker Bartek Nowicki.
Digitaal Recept past in actieplan werkdruk verminderen volgens apotheek De Griffioen
“Ik zou nooit meer terug willen. Het is gewoon echt een goede verbetering”, vertelt Nathalie Ruardy. Ze is apothekersassistente in apotheek De Griffioen en heeft zich Digitaal Recept de afgelopen weken snel eigen gemaakt. “Digitaal Recept past precies bij onze visie van meer rust en ruimte in de apotheek en meer tijd voor zorg”, vult apotheker Willem Jan Lampert aan.
Apotheek Parkwijk blij met Digitaal Recept
Apotheek Parkwijk houdt van innoveren. Dus stond ook iedereen te popelen om als eerste apotheek van Zorggroep Almere te starten met de module Digitaal Recept van PharmaPartners. “Ik vind het helemaal geweldig”, zegt de enthousiaste apotheker Isma Safdar. “Die losse papiertjes zorgden altijd voor zoveel gedoe.”
“Honderden rekeningen printen is niet meer van deze tijd”
Apotheek Hoogland in Sliedrecht en de Samenwerkende Apotheken Rijn en Gouwe in Alphen aan de Rijn startten als een van de eersten met de nieuwe module Digitaal Factureren van PharmaPartners. De één nog ruim voor, en de ander midden in de coronacrisis. Wat zijn hun ervaringen? “In deze tijd blijkt digitaal factureren extra handig. Maar wees voorbereid op telefoontjes.”
Apotheek Hoogland enthousiast over innovatie Digitaal Facturen
Apotheek Hoogland in Sliedrecht werkt sinds een half jaar met de nieuwe module Digitaal Factureren van PharmaPartners. “Nu, tijdens de coronacrisis blijkt het digitaal factureren extra handig”, merkt locatiemanager en assistente Anja Boxman. “We bezorgen veel meer medicatie thuis, dus rekenen minder mensen hun niet-verzekerde middelen direct aan de balie af.”
“Telefoontjes zijn korter; een afspraak is zo gepland”
Telefonie-integratie levert zeker een halve minuut tijdwinst op per telefoontje. Huisartsenpraktijk Kleerekooper en Corsten zijn blij met de Telefonie-integratie.
'Verlicht de werkdruk van doktersassistenten'
Waarom starten met MijnGezondheid.net? Zo verlicht je de werkdruk van de assistenten, vindt André van den Broek, huisarts van het Huisartsenteam Ginnekenweg. In zijn praktijk is driekwart van de patiënten aangemeld bij MijnGezondheid.net (MGn) en de app MedGemak.
'Persoonlijk contact dat soepeler verloopt'
“Het contact blijft, maar alles loopt veel soepeler”, vertelt huisarts Gordon Oron van Huisartsenpraktijk Hurts & Oron. Zijn praktijk heeft veel patiënten met een lage sociaal-economische status, van wie de 50- en 60-plussers MijnGezondheid.net en de app MedGemak vaak gebruiken.
'Zorg voor een efficiëntere apotheek'
“Dat vind ik het leuke van MedGemak, dat je een ander contact met de patiënt krijgt”, vertelt Tjeerd Wassenaar van Apotheek Wassenaar. “Je doorbreekt de standaard opmerkingen, het klinische verhaal over de dosering en bijwerkingen.”
BENU Apotheek bijt spits af met Digitaal Recept
Folgert Haverdings van BENU Apotheek Haren noemt Digitaal Recept van PharmaPartners een grote stap voorwaarts . In mei startte zijn apotheek als eerste met ‘papierloos werken’. “Yes, dit is het! Nu gaat het gebeuren.”
Apothekers beslissen mee over nieuwe module Digitaal Factureren
Op verzoek van klanten introduceert PharmaPartners dit jaar de nieuwe module Digitaal Factureren. “Hoe sneller we van de papieren rekeningen verlost zijn, hoe beter”, vinden Maud Verhulst en Anouk Hesselberth van Apotheek Hoge Vucht in Breda. “Facturen printen en in envelopjes stoppen, is niet meer van deze tijd.”
“Investeren in innovaties waar de zelfstandige apotheek echt iets aan heeft”
Vernieuwing en verbetering van ICT is nodig om efficiënter en patiëntvriendelijker te kunnen werken in de apotheek. Helaas wordt de ontwikkelcapaciteit van PharmaPartners op dit moment voor het grootste gedeelte opgeslokt door nieuwe wet- en regelgeving in de zorg. Om toch te blijven innoveren richtte PharmaPartners met een groep zelfstandige apotheken het Innovatieplatform op. Apothekers Albert Drouven en Maarten Dubbeling vertellen waarom zij direct aansloten.
Cluster Zoetermeer heeft privacy goed voor elkaar
Een regionaal ICT-zorgcluster biedt veel voordelen. Huisartsen en apothekers kunnen veilig en snel gegevens delen met als resultaat: betere zorg. Privacywetgeving waaronder de AVG vereist wel een reeks heldere afspraken over wie welke informatie binnen het cluster mag delen. De huisartsen en apothekers van Zorgcluster Zoetermeer en Benthuizen lieten privacy goed regelen door de Stichting Georganiseerde Eerstelijnszorg Zoetermeer (SGZ).
Service Apotheek Schuilenburg start met Digitaal Recept
Apotheker Kirsten van Biert was het liefst tien jaar geleden al gestart met Digitaal Recept. Afgelopen zomer hadden zij en haar team er dan ook “vet veel zin in” om eindelijk papierloos te gaan werken in Service Apotheek Schuilenburg te Amersfoort. “Het liep vrij snel gesmeerd.”
“Regionale ICT is smeermiddel voor heldere gegevensuitwisseling”
Apotheker Albert Drouven Huisarts Jantien van Ittersum
Aangenamer werken dankzij Academy op locatie
Tips en tricks van de Academy op locatie kunnen het werken met informatiesysteem Pharmacom een stuk veraangenamen, merkte apotheker Péronne Weersink-Meiser van Apotheek Vrijhoeve in Sprang-Capelle. “De trainers zijn heel toegankelijk en kundig. Je kunt echt álles over Pharmacom vragen.”
“Clusterbeheer biedt huisartsen en apothekers Assen zekerheid en continuïteit”
Het beheer van een regionaal ICT-systeem kost tijd en energie. De nieuwe dienst Clusterbeheer van PharmaPartners neemt zorgverleners een hoop werk uit handen. Cluster Assen maakt sinds een jaar gebruik van deze service.
“Labwaarden-Module belangrijk voor optimale farmaceutische zorg”
“Van de apotheker wordt verwacht dat hij steeds meer zorgverlener is. Dat gaat niet zonder inzicht in de juiste labwaarden”, weet apotheker Chrysos Ballieux uit Utrecht. In zijn Apotheek Pluymaekers introduceerde Ballieux daarom de nieuwe Labwaarden-Module van PharmaPartners. “Ik ontvang nu meer klinische laboratoriumuitslagen automatisch en rechtstreeks in Pharmacom. Zo ontdekte ik patiënten met een nierfunctiestoornis waarvan ik niet eens wist dat ze deze hadden.”
"Tijdwinst met één klik"
Efficiency die we steeds meer nodig hebben. Huisartsenpraktijken Gezondheidscentrum Dillenburg koppelen Vcare met Medicom.
Beter en sneller recepten fiatteren met nieuwe Receptenbuffer
“Een genot om mee te werken”, zegt huisarts Marc Spruit uit Alphen aan den Rijn. Hij ging als eerste met de nieuwe module aan de slag.
Rijncoepel brengt beslisondersteuning in de praktijk
De huisartsenpraktijken die zijn aangesloten bij Rijncoepel werken sinds begin 2018 met MedicomSmart.
Zorg-ICT als nutsvoorziening
Aan het begin van deze eeuw draaiden Pharmacom en Medicom op lokale eHealth Servers: machines die meestal bij één van de apotheken uit het samenwerkingsverband stonden en die handmatig werden geback-upt door de apotheker. Tegenwoordig gaat het om virtuele servers, die worden gehost in het beveiligde, dubbel uitgevoerde datacenter van PinkRoccade. Hoe beïnvloeden technologische ontwikkelingen het werken in apotheek en huisartsenpraktijk en vice versa? We vragen het aan Guido Janssen, lead architect en sinds 2001 werkzaam bij PharmaPartners.
Minder no shows met de SMS Afspraak Herinnering Service in Medicom
Minder no shows en een extra service voor patiënten.
‘De drie glazen bollen blijven voor altijd in mijn huiskamer staan’
'Mensen helpen. Dat is de reden waarom ik huisarts ben geworden. Ik wil met patiënten werken. Ze bij voornaam kennen, niet bij orgaan.'
‘Het loslaten van de patiënt hoort bij het succes van de behandeling’
‘Ik heb mijn patiënten altijd vanuit een professionele houding benaderd: dichtbij, maar wel met enige afstand. Daar word je met de jaren steeds beter in, kan ik wel zeggen.'
'Achtergrond speelt geen rol, de hulpvraag staat centraal'
Huisarts Güven Yildiz
ICT als ruggengraat voor samenwerking
Eric Scheppink
Onze Huisartsen
De balans tussen individuele zorg en systemen in de sector
André Louwen
Directeur
Stichting Georganiseerde eerstelijnszorg Zoetermeer (SGZ)
Brede zorg organiseren vanuit een krachtige eerste lijn
Huisarts en voorzitter Zorroo, Ron Dingjan
Een zorgeloze start met Pharmacom
Apotheek Horus had in het voorjaar van 2018 een goede start in het nieuwe, gelijknamige gezondheidscentrum. De soepele implementatie van het apotheekinformatiesysteem Pharmacom droeg daaraan bij, vertelt apotheker Helma Gerretsen. Haar vaste contactpersoon bij PharmaPartners zorgde voor de nodige structuur en ruim op tijd voor de opening was het systeem klaar voor gebruik.
Medicom Innovatieve Praktijk ondersteunt samenwerking als anderhalve lijn
“Overstappen is intensief, maar de begeleiding was prima!”
Online receptcontrole: gewoon thuis op de bank
Apothekers die het CDPA gebruiken kunnen de receptcontrole via iedere iPad of laptop doen. Overal en wanneer het hen uitkomt.
Herhaalservice verbetert therapietrouw
De Regenboog Apotheek scoort bij haar patiënten met het gemak van de Herhaalservice.
Vooruit in de zorg door slim gebruik Pharmacom
"Zonde om apothekersassistenten doosjes in de kast te laten zetten, om ze er vervolgens weer uit te halen", vindt apotheker Eva Siedenburg uit Den Haag. Door slim gebruik van ICT vergroot ze de efficiency en ontstaat tijd voor zorg. Die levert ze in nauwe samenwerking met de Medicom-huisartsen.
Je praktijk op zak met Medicom iPad
De gemakken van mobiele technologie
Altijd een compleet dossier in Medicom
Samenwerken in één HIS
Een gesloten farmacotherapeutisch traject
Compleet dossier in de onderlinge waarneming
Eén op de vijf afspraken via MijnGezondheid.net in Huizen
Meerdere succesfactoren voor gebruik e-health door de patiënt.
Betere ICT-samenwerking in het voordeel van cliënten
In Arnhem werken apotheken en huisartsen samen met Pharmacom en Medicom. Alphega-apotheken Baljet, De Witte, Velperweg en Witteveen sloten zich daar drie jaar geleden bij aan. Apotheker Frans van der Leemputte heeft er geen moment spijt van: “De gedeelde database heeft een enorme meerwaarde voor de gegevensoverdracht en vergroot de efficiency.”
Formularium verhoogt de kwaliteit van voorschrijven
Het Formularium in Pharmacom en Medicom wordt volgens apotheker Swen Kuipers en huisarts Joris van Grafhorst uit Haaksbergen nog veel te weinig gebruikt.
E-health wordt de nieuwe maatschappelijke standaard
Bij een bezoek aan de website van Apotheek Holtenbroek in Zwolle valt op dat er stevig wordt ingezet op e-health. Prominent op de homepage staat een bericht met link naar het online bestellen van herhaalrecepten. De menukeuze ‘uw dossier online’ leidt naar het patiëntenportaal MijnGezondheid.net van PharmaPartners. “We moeten in de apotheek op andere manieren gaan communiceren met klanten”, vindt apotheker Albert Drouven. “E-health stelt ons in staat om de communicatie te verrijken en de efficiency te vergroten.”
De grootste trigger voor e-health is het ervaren van voordeel
Sinds e-afspraken zonder inlog met DigiD en sms beschikbaar zijn, is het gebruik ervan verdubbeld. Dat ervaren mensen als een enorme vooruitgang.
Declareren is een makkie in Medicom
Acht jaar geleden stapte de hagro van huisarts Gordon Oron in één keer over op Medicom. Het gebruik levert veel voordelen op in de praktijk.
Nog makkelijker declareren met Medicom en VIPLive
Het declaratieproces in de huisartsenpraktijk is complex en tijdrovend. Huisartsenpraktijk Heilaren uit Heeswijk-Dinther besteedt het daarom uit bij declaratiespecialist Calculus.
Apothekers pakken hun rol in de Alphense keten
Hoewel medicatie een belangrijk onderdeel is van de behandeling bij diabetes, hart- en vaatziekten en COPD, is de meerwaarde van de apotheker in de keten lastig zichtbaar te maken. De Alphense apothekers brengen hier met collega’s uit de regio verandering in. Ze zetten zich in voor transparantie, heldere indicatoren en een goede ICT-infrastructuur. Ketenzorg is in Alphen aan den Rijn op drie niveaus georganiseerd, vertelt apotheker Reggy Smith van apotheek Ridderveld. Regionaal, lokaal en in de wijk. “Ketenzorg is wijkgebonden zorg. In de wijk moet de invulling plaatsvinden. Maar het is prettig als er op een breder niveau afspraken worden gemaakt tussen disciplines.”
Multidisciplinair samenwerken via het KIS
Gezondheidscentrum Dillenburg in Alphen aan den Rijn werkt met de zorginformatiesystemen van PharmaPartners en het VitalHealth Ketenzorginformatiesysteem (KIS). Uniek is de deelname van apotheek en fysiotherapeut. De zorgverleners werken in hun eigen systeem en communiceren met elkaar via de HIS-KIS standaard. De koppeling tussen HIS en KIS start met OZIS Ketenzorg. Het bestuur van de Stichting Samenwerkingsverband Gezondheidscentrum Dillenburg (SSGD) heeft een duidelijke visie op ketenzorg ICT. "Bronsystemen moeten zo goed als mogelijk met elkaar integreren. Door de keuze voor het VitalHealth KIS kunnen de fysiotherapeuten en de apotheek in hun eigen systeem blijven werken en via de HIS-KIS standaard met de huisartsen communiceren", aldus Hans van Selm, huisarts en bestuurslid van SSGD.