MedGemak | Via één app contact met apotheek en praktijk
Goed nieuws voor apotheken, huisartsen en patiënten die gebruikmaken van MijnGezondheid.net: De nieuwe versie van de app MedGemak is nu te downloaden in de Apple Store en Google Play Store. Vanaf deze versie kunnen gebruikers van MijnGezondheid.net (MGn) en MedGemak ook zorgzaken bij de huisartspraktijk regelen via hun smartphone. Hiermee hebben ze niet alleen de apotheek maar ook de huisarts ‘op zak’.
Eén app voor de patiënt
De patiëntenapp kwam eerder dit jaar al beschikbaar voor de apotheek. Met de app MedGemak hebben gebruikers van het patiëntenportaal MijnGezondheid.net een extra en vooral laagdrempelige mogelijkheid om hun zorgzaken te regelen. Via hun smartphone, waar en wanneer zij dat willen.
Vanuit het oogpunt van de patiënt is het wenselijk om één app te hebben voor contact met de apotheek en de huisarts. Het lag dan ook voor de hand om de app verder te ontwikkelen en uit te breiden met functionaliteiten voor de huisartsenpraktijk.
Wat biedt MedGemak?
De app is speciaal ontwikkeld om een betere communicatie tussen apotheek, huisarts en patiënten te stimuleren en faciliteren. MedGemak geeft patiënten die gebruikmaken van MijnGezondheid.net:
- Inzage in hun actuele medicatieoverzicht.
- De mogelijkheid om voor hun medicatie relevante Geneesmiddel Informatie voor de Patiënt (GIP) te raadplegen.
- Een functie om gemakkelijk herhaalmedicatie te bestellen op basis van het medicatieoverzicht.
- De mogelijkheid om eenvoudig een inneemwekker in te stellen. Hiermee krijgt de patiënt een seintje wanneer het tijd is om zijn of haar medicatie in te nemen.
Vanaf 13 december 2018 is de app uitgebreid met de volgende functionaliteiten:
- Online een afspraak maken met de huisarts. Een afspraak maken kan 24 uur per dag; deze afspraak komt direct in de agenda van de huisarts te staan.
- Het ontvangen van berichten van de huisarts.
- Het versturen van e-consults met bijlage. Zo kan de patiënt eenvoudig via MedGemak een vraag stellen aan de huisarts of apotheek en kan de patiënt gemakkelijk een foto meesturen.
- Het ontvangen van pushberichten, bijvoorbeeld wanneer een afspraak bijna plaats gaat vinden of de gebruiker een bericht heeft ontvangen.
Patiënten kunnen bovenstaande functionaliteiten alleen gebruiken indien hun zorgverlener zowel MijnGezondheid.net als MedGemak aanbiedt. Bovendien kan het aanbod van functionaliteiten verschillen, afhankelijk van de modules van MijnGezondheid.net die de zorgverlener voor patiënten beschikbaar stelt.
Registreren met DigiD
De app is voor patiënten gratis te downloaden via de App Store en Google Play Store. Om de app te kunnen activeren, moet de apotheek en/of de huisarts beschikken over een e-healthpakket van PharmaPartners met MijnGezondheid.net (MGn) en MedGemak. Om ervoor te zorgen dat alle patiëntgegevens goed beveiligd zijn, moet de gebruiker de app registreren. Daarvoor logt de patiënt eenmalig met DigiD en sms of met de DigiD app in op zijn MGn-account. Daarna kan de gebruiker bij de app inloggen met een 5-cijferige pincode. Met die pincode zijn alle functies van de app toegankelijk en daarmee is de app maximaal beveiligd.
Belangrijk om te weten
De app voor huisartsen wordt eerst geïmplementeerd binnen een pilotgroep. Na de pilot zal de app landelijk voor huisartsen beschikbaar komen. Dit betekent voor apotheken die de app al aanbieden dat uw patiënten direct vanaf de nieuwe versie de huisartsfunctionaliteit ‘Afspraken maken’ in de app zien, maar deze functionaliteit mogelijk nog niet kunnen gebruiken. Dat komt omdat hun huisarts de functionaliteit (nog) niet aanbiedt. Wanneer patiënten klikken op ‘Afspraak maken’ terwijl hun huisarts die functionaliteit nog niet aanbiedt, zien zij de melding dat ze deze functie niet kunnen gebruiken.
Meer informatie
Wilt u meer informatie of bent u benieuwd naar een gebruikerservaring? Bekijk dan de MGn-website of mail naar ehealth@pharmapartners.nl.