Papierloos op visite: Visite maakt het mogelijk
Hoe makkelijk zou het zijn als je tijdens een visite altijd toegang hebt tot de actuele gegevens van een patiënt en met een druk op de knop kunt navigeren naar het volgende adres? Visite maakt dit in het laatste kwartaal van 2024 mogelijk. Papieren visitebriefjes en inefficiënte werkprocessen worden met Visite verleden tijd.
Papierloos werken
Ineke van Vlimmeren en Nora Maghroudi, beiden Business Analist van PharmaPartners Huisartsenzorg, zijn nauw betrokken bij de ontwikkeling van Visite. Volgens Nora vormde de use case rondom visite een mooie kans om van het papier af te komen. Om goed in kaart te brengen wat gebruikers verwachten van een visite-app, is zij met twee praktijkondersteuners meegegaan op visite bij een patiënt. Hier heeft zij met eigen ogen kunnen zien hoe het proces nu verloopt en hoe Visite meerwaarde kan bieden: “Dit was een hele waardevolle ervaring. Ik heb gezien hoeveel extra werk er momenteel bij een visite komt kijken. Voorafgaand aan het patiëntbezoek wordt een zogeheten visitebriefje afgedrukt. Deze wordt voorzien van eventuele aantekeningen en meegenomen naar de patiënt. Eenmaal aangekomen bij de patiënt voegen zij hun bevindingen toe aan het visitebriefje. Na afloop moet dit weer handmatig overgenomen worden in het patiëntdossier in Medicom. Wij vonden dat dit efficiënter moest.”
Alle benodigde informatie bij de hand
Via Visite heeft een praktijkmedewerker via een laptop, tablet of smartphone toegang tot een vaste set aan informatie van de patiënt die zij bezoeken. Ineke vertelt hierover: “Je bent niet meer afhankelijk van een vaste werkplek. De visite-app is gekoppeld aan de praktijkagenda, waardoor je als gebruiker enkel toegang hebt tot de gegevens van patiënten voor wie op die dag een visite gepland is. Daarnaast is het mogelijk om direct vanuit Visite de snelste route naar de volgende patiënt te bepalen of met een druk op de knop te bellen naar de patiënt. Eventuele bevindingen kunnen via de notitiefunctie opgeslagen worden. Bij terugkomst in de praktijk kopieer je deze gemakkelijk in het journaal van de patiënt. Met Visite heeft een zorgverlener dus alle informatie en functionaliteiten bij de hand om de visites zo efficiënt mogelijk te doorlopen. Bijkomend voordeel is dat visitebriefjes niet meer kwijt kunnen raken of in verkeerde handen terecht kunnen komen. Dit maakt de oplossing ook nog eens veiliger.”
Aansluiten op wensen gebruikers
In de eerste versie van Visite zijn Ineke en Nora uitgegaan van ondersteuning in het visiteproces zoals dit er nu is. “Om inzichtelijk te maken welke patiëntinformatie in de app getoond moet worden, hebben we een groot aantal fysieke visitebriefjes geanalyseerd”, vertelt Nora. “Op basis van deze informatie hebben we een dataset opgesteld, welke vervolgens bij de Commissie Applicatiebeheer Medicom (CAM) en individuele praktijken is getoetst.” Ineke vult aan: “Deze toetsing heeft ons de bevestiging gegeven dat we op de goede weg zijn en zeker weten dat de getoonde informatie aansluit op de wensen en verwachtingen van de gebruikers.”
Veilige koppeling met Medicom
Vanzelfsprekend moet een webapplicatie waarmee patiëntgegevens opgevraagd kunnen worden veilig zijn. “Ook hieraan is gedacht tijdens de ontwikkeling van Visite”, stelt Nora. “Voordat een gebruiker met Visite aan de slag kan, moet de medewerker eerst toegang krijgen vanuit Medicom. Dit is mogelijk via een unieke koppelcode. Vervolgens kan de gebruiker inloggen met de Medicom gebruikersnaam, het bijbehorende wachtwoord en de clusternaam. De inlogpoging moet tenslotte geaccepteerd worden via een authenticator-app. Los van de genomen maatregelen om het inloggen zo veilig mogelijk te maken, is de applicatie ook grondig doorgelicht door onze externe securitypartner Securify. Hiermee voldoet Visite aan alle benodigde beveiligingseisen.”
De uitrol van Visite start in oktober 2024 met een pilot en wordt vervolgens stapsgewijs beschikbaar gesteld aan alle Medicom-gebruikers. Houd onze communicatiekanalen in de gaten voor alle informatie over Visite.