Nieuws overzicht
Deel op:

Apotheek De Schouw terug naar Pharmacom: “Mooi hoe PharmaPartners innoveert”

Sinds januari 2024 werkt Apotheek De Schouw uit Spijkenisse weer met Pharmacom. Dat voelt goed en vertrouwd, want in het verleden was de apotheek ook al klant van PharmaPartners. “Niet alleen de functionaliteiten van Pharmacom, maar ook de service naar ons als apotheek is enorm verbeterd”, zegt eigenaresse Patricia Wong.

Tammy Choi en Patricia Wong zijn sinds januari 2023 samen eigenaar van De Schouw, een apotheek uit Spijkenisse met zo’n 9.000 actieve patiënten. “De apotheek bestaat al meer dan 40 jaar, maar is in de tussentijd een aantal keer van eigenaar gewisseld”, vertelt Tammy. “Zelf werk ik er al een aantal jaar. Eerst als registratieapotheker en daarna als beherend apotheker. En in januari 2023 heb ik samen met Patricia, die ik kende vanuit onze studententijd, de rol van eigenaar op me genomen.”

Patricia moest in de eerste periode na de overname flink aan de bak. “Tammy was op dat moment met zwangerschapsverlof”, zegt ze. “En in 2022 koos De Schouw ervoor om afscheid te nemen van Pharmacom en over te stappen op een ander apotheekinformatiesysteem (AIS).”

Twee conversies in twee jaar

Tammy vertelt waarom de apotheek in 2022 afscheid nam van Pharmacom. “Op dat moment waren we heel ontevreden over de Supportafdeling van PharmaPartners. We liepen tegen problemen aan die onze processen verstoorden en deze problemen werden niet opgelost. Zo kregen we een wit scherm als we het Patiëntdashboard openden. Om dit op te lossen, moesten we Pharmacom afsluiten en opnieuw opstarten. Als ik hierover Customer Support belde, werd ik niet goed geholpen. Ik had het gevoel dat ze mijn vragen of klachten niet goed noteerden. Daardoor moest ik iedere keer als ik belde, hetzelfde verhaal vertellen. Dat was frustrerend en de problemen hielden aan. We besloten toen om de overstap te maken naar een ander AIS.”

De Schouw nam afscheid van Pharmacom en koos voor een ander AIS. “Toen ik in januari 2023 begon, werkten we net drie maanden met dit nieuwe AIS”, vertelt Patricia. “Maar de processen klopten niet, het was een rommeltje. We liepen tegen allerlei problemen aan en misten belangrijke functionaliteiten, vooral voor de backoffice. Ook kregen we niet de hulp of begeleiding die we nodig hadden om deze problemen op te lossen. Na een uitvoerig gesprek met de accountmanagers van beide AIS’en besloten we terug te gaan naar Pharmacom. Die keuze maakten we medio 2023 en in januari 2024 volgde de conversie.”

Verbeterde Customer Support

Wat Tammy bij de terugkeer naar Pharmacom direct opviel, was dat er in de tussentijd veel verbeterd was. “De oude problemen waren opgelost. Zo ook het Patiëntdashboard. Dat werkt nu stabiel. Er zijn een aantal functionaliteiten verbeterd en nieuwe zijn toegevoegd”, zegt ze. Een voorbeeld hiervan is de geïntegreerde werkplek waardoor gebruikers direct vanuit de receptverwerking of aflevercontrole naar het dashboard gaan voor uitgifte. Ook toont het dashboard tegenwoordig of een kwitantie openstaat en of fiattering heeft plaatsgevonden. Fijne en efficiënte verbeteringen die het werk makkelijker maken.

Verder merkt Tammy duidelijk dat PharmaPartners veel tijd en energie stak in de transformatie van de afdeling Customer Support voor Farmacie. “De Supportdesk is veel beter. Als ik nu contact opneem, word ik goed geholpen. En ik heb het gevoel dat ze me begrijpen: mijn eerdere contactmomenten worden goed genoteerd. Daardoor kom je snel tot de kern van het probleem. Ook de nieuwe chatfunctie is erg handig. Op korte vragen heb je snel een antwoord. Je hoeft niet meer altijd te bellen.”

Thuiskomen

Het voelt goed om weer terug te zijn bij Pharmacom, geeft Tammy aan. “Toen we bij PharmaPartners aangaven dat we toch niet helemaal tevreden waren over ons andere AIS en dat we overwogen om terug te keren, ontvingen ze ons direct met open armen”, zegt ze. “Een accountmanager kwam bij ons langs om mee te denken. En tijdens en na de conversie kregen we veel hulp aangeboden. Dat was erg prettig. Het systeem kenden we natuurlijk al, waardoor alles snel vertrouwd aanvoelde. Het voelde eigenlijk een beetje als thuiskomen.”

Transparant over ontwikkelingen

De apothekers uit Spijkenisse vinden het mooi om te zien hoe Pharmacom innoveert. “PharmaPartners werkt continu aan nieuwe modules of verbeteringen van de bestaande modules. Over die ontwikkelingen zijn ze heel transparant: ze staan allemaal op de online roadmap, dat is erg prettig”, zegt Patricia. “Door die transparantie weet je wat je wat de lopende ontwikkelingen zijn en wat je kan verwachten.”

Tammy en Patricia volgen deze ontwikkelingen op de voet en denken actief mee met de ontwikkelaars van PharmaPartners. “We testen graag dingen uit”, zegt Tammy. “We doen bijvoorbeeld mee aan een pilot met een nieuwe bezorgmodule. Door nu mee te helpen met de ontwikkeling ervan, hopen we deze module in de toekomst naar volle tevredenheid te gebruiken. Zo plukken we er zelf de vruchten van.”

En na een woelige periode met twee conversies in korte tijd, wil De Schouw nu vooral vooruitkijken. “We willen voorlopig geen conversies meer”, lachen Tammy en Patricia samen. “Het belangrijkste is dat we efficiënt werken, ons blijven ontwikkelingen en onze patiënten optimale service bieden.”

Wilt u meer weten over de mogelijkheden van Pharmacom voor uw apotheek? Neem contact op met uw accountmanager:

  • Regio noord – Alfred Bisschop: 06 34 55 55 36
  • Regio zuidwest – Agnes Baptist: 06 34 55 56 05
  • Regio zuidoost – Keltoum Aarabe: 06 42 81 63 42 

Maakt u nog geen gebruik van Pharmacom? Neem dan contact op met Otto Hulsman. Bel naar 06 29 44 14 02 of mail naar farmacie@pharmapartners.nl.

Download ""