Ondersteuning op locatie: ‘De meest effectieve nascholing die je kunt krijgen’
Het uitgebreide huisartseninformatiesysteem Medicom kent zelfs voor dagelijkse gebruikers soms nog geheimen. Om alle functionaliteiten beter te doorgronden en nog efficiënter te kunnen werken, is er nu de service Ondersteuning op locatie. Drie huisartsenpraktijken van regio-organisatie Medrie delen hun ervaringen met deze service.
Medicom van PharmaPartners bevat enorm veel functionaliteiten om huisartsenpraktijken zo goed mogelijk te ondersteunen tijdens dagelijkse werkzaamheden. Om al die functionaliteiten goed te begrijpen en eigen te maken, kan het fijn zijn om wat extra toelichting te krijgen. Medrie, de regio-organisatie voor huisartsen in de regio’s Flevoland, Hardenberg en Zwolle, kreeg vanuit haar leden het verzoek om extra ondersteuning bij het gebruik van Medicom en vroeg PharmaPartners naar de mogelijkheden om daar op een goede manier gehoor aan te geven. Zo ontstond de service Ondersteuning op locatie.
Voor deze service komt een ervaren consultant langs op de huisartsenpraktijk voor het beantwoorden van vragen, het oplossen van problemen en het toelichten van nieuwe functionaliteiten. Ook kan de consultant meekijken of de huidige werkwijze wel de juiste of meest efficiënte manier van werken is.
In samenwerking met de Regiotafel gaf Medrie – in het kader van een duurzame inzetbaarheid van Medicom – huisartsenpraktijken de kans om zich voor de service Ondersteuning op locatie aan te melden.
Programma zelf invullen
“Wij gebruiken Medicom al jaren, dus we kunnen er goed mee overweg”, vertelt Jacqueline Slomp, assistente en praktijkmanager bij Huisartsenpraktijk Lemelerveld. “Maar soms vraag je je af of we dingen anders of efficiënter kunnen doen. Dat waren bij uitstek zaken die we tijdens de service Ondersteuning op locatie konden bespreken. Wij hadden voorafgaand al een lijstje met vragen gemaakt. Bijvoorbeeld hoe we gemakkelijk berichten in de postverwerking aan elkaar kunnen toekennen. Het was prettig dat we zelf konden aangeven hoe we de middag wilden invullen. Dus we startten met de huisartsen, daarna waren de POH’s aan de beurt en tot slot de assistentes.
Snel leren declareren
Ook Huisartsenpraktijk Ens had de komst van de PharmaPartners-consultant goed voorbereid. “Declareren stond ook op ons vragenlijstje, want dat wilden we voortaan zelf gaan doen in plaats van het uit te besteden aan een boekhouder”, legt assistente Wilma Nederveen-Otten uit. “Daarnaast wilden we ons verdiepen in de protocollenmodule en het verwerken van mutaties. Plus nog wat kleine dingen, zoals verwijsbrieven maken.” Volgens Nederveen-Otten doet de service zijn naam eer aan. “De consultant van PharmaPartners komt letterlijk naast je zitten en geeft stap voor stap uitleg. Ook loste hij problemen direct op, dat is ideaal. Dankzij die een-op-een aandacht leerde ik het declareren veel sneller dan ik zou doen tijdens een klassikale uitleg. Nu begrijp ik het proces erachter. Daardoor weet ik wat ik doe en is het geen trucje.
“Dankzij de een-op-een aandacht leerde ik het declareren veel sneller dan ik zou doen tijdens een klassikale uitleg. Nu begrijp ik het proces erachter. Daardoor weet ik wat ik doe en is het geen trucje.”
Processen goed op orde
Marian van Dijk, praktijkmanager bij Medisch Centrum De Steenpoort, kijkt positief terug op de service Ondersteuning op locatie. “Onze assistentes waren erg enthousiast”, vertelt ze. “Ze vonden het zinvol en prettig dat de PharmaPartners-consultant alle tijd voor ze nam.” Van Dijk merkt nu al dat er zaken vlotter gaan in Medicom. “Het samenvoegen van dossiers bijvoorbeeld, maar ook het in- en uitschrijven van patiënten verloopt nu beter. Daardoor werken we efficiënter. Bovendien gaf de consultant aan dat we onze processen goed op orde hebben; dat is ook fijn om te weten.”
Aanrader voor iedere praktijk
Volgens alle drie de praktijken is de service Ondersteuning op locatie een aanrader voor andere praktijken. “Dit is de meest effectieve nascholing die je kunt krijgen”, stelt Van Dijk. “Als praktijken deze training niet volgen, omdat ze denken alles wel goed op orde te hebben, doen ze zichzelf te kort.” Assistente Nederveen-Otten vult aan: “Het is zeker een aanrader! De consultant is ook echt ervaren; hij begreep onze vragen goed en wist snel oplossingen te geven.” Als het aan praktijkmanager Slomp ligt, was dit niet de laatste keer dat Huisartsenpraktijk Lemelerveld van deze service gebruikmaakte: “Ik zou deze service heel graag ieder jaar terug laten komen. Als we namelijk ieder jaar nog beter en sneller leren werken in Medicom wordt onze zorgkwaliteit ook telkens weer beter.”