Nieuws overzicht
Deel op:

Oog voor de toekomst: nieuwe softwareontwikkelingen van PharmaPartners

PharmaPartners werkt continu aan nieuwe, innovatieve oplossingen; aan software die de werkprocessen van onze klanten verbeteren en nog efficiënter maken. Daphne Krzeszewski (Manager Innovatie Farmacie) en Lennart Daniels (Business Analist & Product Owner) vertellen welke drie softwareontwikkelingen in de pijplijn zitten. De afgelopen periode werkten Daphne en Lennart met hun team aan de ontwikkeling van de module Pharmacom Track & Trace. Deze ontwikkeling is nog in volle gang en loopt op schema. Toch zijn ze alweer bezig met het uitwerken van nieuwe ideeën. Lennart en Daphne lichten een aantal ontwikkelingen toe. 

Ontwikkeling 1: Communicatie tussen zorgverleners

Efficiënte samenwerking tussen verschillende zorgverleners staat centraal bij deze ontwikkeling. “We willen mogelijk maken dat zorgverleners snel en slim onderling berichten kunnen versturen en ontvangen binnen de context van een dossier. Dit moet ook toegankelijk worden voor zorgverleners die niet klant van PharmaPartners zijn”, zegt Lennart. Daphne noemt een voorbeeld: “Stel dat een medewerker van de thuiszorg signaleert dat een bepaald medicijn niet of onjuist gebruikt wordt. Dan kan deze thuiszorgmedewerker heel eenvoudig een chatbericht sturen naar een huisarts of apotheek. De zorgverleners zien dit bericht dan in de context van de betreffende patiënt. Ze hoeven dus niet zelf de patiëntgegevens erbij te zoeken. Tegelijkertijd is deze communicatie daarna altijd terug te vinden in het dossier van de patiënt.” “Het gaat met name om berichten die geen spoed hebben”, legt Lennart uit. “Je kan zo efficiënt communiceren met collega’s over bijvoorbeeld een recept of een patiënt. Dit kun je dan vanuit een browser doen.”

Ontwikkeling 2: Apotheekdashboard / workload management

De werkdruk in apotheken is hoog. En dus is het belangrijk om overzicht te houden. Wat moet er nog gedaan worden? Welke taken staan er open? Een dashboard waar je de actuele werkvoorraad in ziet, helpt om dit inzichtelijk te maken. “Het moet op een centrale plek komen in Pharmacom”, zegt Lennart. “Het haalt de openstaande werkvoorraad op uit verschillende modules van Pharmacom. Dit zie je in één overzicht op het startscherm. Zo zie je direct welke vragen, acties en logistieke processen openstaan. Je hoeft hiervoor niet meer alle betreffende schermen te openen.” Het idee is om twee varianten van het dashboard te maken: één voor de apotheker en één voor de apothekersassistenten. “Dit omdat er een aantal taken zijn die alleen een apotheker mag uitvoeren”, legt Daphne uit. “Denk aan het nakijken van recepten en baxter-mutaties. Daarom willen we de apotheker een ander dashboard geven dan de apothekersassistenten.” Het doel van het dashboard is duidelijk: de efficiëntie verbeteren. “Je ziet direct wat je nog moet doen, waarbij het dashboard realtime wordt bijgewerkt. Zo weet iedereen precies wat er nog moet gebeuren. Het leidt tot aanzienlijk meer gebruikersgemak”, zegt Lennart.

Ontwikkeling 3: Farmaceutisch consult

De rol van apotheken verandert. Steeds meer zorginhoudelijke acties verschuiven naar de apotheek. Deze acties wil je registreren, boeken en kunnen declareren. Lennart: “Momenteel zitten de verschillende taken niet gebruiksvriendelijk in de workflow verwerkt. Een medewerker van een apotheek moet talloze stappen doorlopen om een zorginhoudelijke prestatie te registeren en daarmee te declareren bij de zorgverzekeraar. Om die reden wordt dit vaak uitgesteld of zelfs vergeten.” “Het doel is om waar mogelijk keuzes weg te halen bij de gebruiker en deze te automatiseren, zodat er minder pop-ups en clicks zijn die de flow verstoren”, vertelt Daphne. “Door de registratie te koppelen aan de workflow, maak je het proces ook inzichtelijker. Alles wordt getoond in het dossier. Zo vind je alle informatie over een zorginhoudelijke actie en de eventueel bijbehorende declaratie snel terug. Met verschillende teams kijken we nu hoe we dit het beste in Pharmacom kunnen integreren.”

Prioriteit bepalen

Of en wanneer bovengenoemde onderwerpen er daadwerkelijk gaan komen, is nu nog niet te zeggen. “Samen met klanten kijken we welke ontwikkelingen we prioriteit geven”, zegt Lennart. “Het belang van de klant staat daarbij altijd voorop”, vult Daphne aan. “We zijn altijd op zoek naar oplossingen waarmee we zoveel mogelijk klanten op een zo goed mogelijke manier kunnen helpen. Het blijft niet bij de ontwikkelingen in dit artikel. We hebben een hele lijst met concrete, mooie ideeën die allemaal een serieuze kans maken op een concreet vervolg. Al kan het ook zo zijn dat een initiatief het niet haalt, bijvoorbeeld bij te weinig commitment van klanten. Samenwerken met klanten in ontwikkeling is voor ons essentieel en vanzelfsprekend, dus wilt u meedenken over nieuwe initiatieven? Dan is dat van harte welkom.”

“Het belang van de klant staat daarbij altijd voorop”, vult Daphne aan. “We zijn altijd op zoek naar oplossingen waarmee we zoveel mogelijk klanten op een zo goed mogelijke manier kunnen helpen. Het blijft niet bij de ontwikkelingen in dit artikel. We hebben een hele lijst met concrete, mooie ideeën die allemaal een serieuze kans maken op een concreet vervolg."
Veertien Elf Media
Download ""