De juiste zorg op de juiste plek
Voor het project ‘De Praktijk van de Toekomst’ volgt PharmaPartners innovatieve huisartsenpraktijken. Hoe spelen zij in op de veranderingen binnen de eerstelijnszorg? Wat is hun visie voor een toekomstbestendige huisartsenpraktijk? En welke rol spelen digitale oplossingen daarin?
In de vorige editie van de PharmaPaper is Lambertus Wip, verpleegkundige en praktijkmanager van huisartsenpraktijk Westbroekerplas en huisartsenpraktijk Haarlem Online, aan het woord geweest. Hij vertelde toen over het streven om voorop te lopen op het gebied van online dienstverlening in de huisartsenpraktijk. Tijdens het vorige interview in april 2022 was huisartsenpraktijk Haarlem Online een volledig digitale huisartsenpraktijk. In het geval dat er toch een fysieke afspraak nodig was, konden patiënten terecht bij huisartsenpraktijk Westbroekerplas. Inmiddels heeft ook huisartsenpraktijk Haarlem Online een fysieke locatie geopend. Lambertus vertelt graag hoe dit traject is verlopen en wat de eerste reacties hierop zijn.
Zoektocht naar een geschikte locatie
Doordat huisartsenpraktijk Haarlem Online vol inzet op online dienstverlening is de fysieke locatie van de praktijk alleen op vrijdagmiddag tussen half 3 en half 5 geopend. “De ene week zit onze agenda volgeboekt, de volgende week kan het zomaar voorkomen dat er niemand komt. Dat is juist de kracht van onze praktijk. Door de nadruk te leggen op het gebruik van de MedGemak-app en videoconsulten is een fysiek consult niet altijd nodig en bieden we de juiste zorg op de juiste plek.”
Lambertus vertelt dat de zoektocht naar de juiste fysieke plek niet zonder slag of stoot is verlopen: “We zijn lang in gesprek geweest met een partij die ons een geschikte locatie kon bieden. Toen alles geregeld leek, bleek de andere partij er toch van af te zien. Dit was natuurlijk een fikse tegenvaller. Nadat ik dit een weekje heb laten bezinken, ben ik op de fiets gestapt om in de buurt rond te kijken of ergens een geschikt alternatief te vinden was.” Dit alternatief bleek dichterbij dan gedacht. “Toeval of niet; bij mij om de hoek kwam er een geschikte ruimte vrij. Op 2 september hebben wij de locatie officieel geopend en een week later konden de eerste patiënten terecht voor een consult. De agenda was deze dag meteen vol!”
De voordelen van eHealth
Patiënten bereiken huisartsenpraktijk Haarlem Online door een bericht te sturen via de MedGemak-app of door telefonisch een terugbelverzoek in te dienen. De huisarts of verpleegkundige belt de patiënten dan binnen een uur terug. Voor spoedgevallen kan de patiënt uiteraard nog terecht op de spoedlijn.
Lambertus is erg enthousiast over de mogelijkheden van MijnGezondheid.net en MedGemak: “Bij huisartsenpraktijk Haarlem Online ontvangen we bijna dagelijks eConsulten. Patiënten zijn over het algemeen heel blij met deze functionaliteit. Veel vragen zijn met een eConsult af te handelen. Ook kunnen vervolghandelingen zeer gemakkelijk en goed via het eConsult verlopen, als een patiënt al voor lichamelijk onderzoek is langs geweest. Patiënten zijn blij dat ze niet naar de praktijk hoeven te komen en de huisartsen besparen tijd. Richting onze huisartsen stimuleren we met een interne nieuwsbrief momenteel ook het publiceren van labuitslagen. Hier kunnen we nog veel tijd winnen, maar sommige mogelijkheden worden sneller doorgevoerd dan andere mogelijkheden.”
Voor het stimuleren van het gebruik van MijnGezondheid.net en MedGemak heeft Lambertus een aantal adviezen: “Wij sturen bijna maandelijks een nieuwsbrief naar alle patiënten met onder andere de voordelen van het gebruik van MijnGezondheid.net en MedGemak. Daarnaast plaatsen we een advertentie in de zorgspecial van het lokale weekblad, waarin we MijnGezondheid.net benoemen. Tijdens mijn Astma-, COPD- en longfunctie-spreekuren kijk ik altijd eerst even of de patiënt MijnGezondheid.net al gebruikt. Als dit niet het geval is, laat ik ze zien wat de voordelen zijn. Al deze acties werpen hun vruchten af.”
Groei en gewenning
Sinds april is de patiëntenpopulatie van huisartsenpraktijk Haarlem Online gegroeid van 60 naar 111 patiënten. Als het aan Lambertus ligt, groeit dit aantal in de toekomst nog rustig door: “Zowel onze patiënten als onze medewerkers moeten nog wennen aan de digitale insteek van onze praktijkvoering. Het is logisch dat dit tijd nodig heeft, maar met elkaar gaan we steeds meer de meerwaarde van digitale oplossingen in de zorg inzien.”
Dat patiënten van huisartsenpraktijk Haarlem Online de digitale kanalen goed weten te vinden, blijkt wel uit de vergelijking met huisartsenpraktijk Westbroekerplas: “Bij onze praktijk in Velserbroek zijn ongeveer 3.000 patiënten aangesloten, bij Haarlem Online zijn dit er nu 111. Toch is het aantal eConsults bij beide praktijken gelijk. In Haarlem zijn deze mogelijkheden al veel meer gaan leven!”