Case
Case overzicht

Hoe MijnGezondheid.net en MedGemak Apotheek Hoogland al jarenlang ondersteunen

Apotheek Hoogland in Sliedrecht maakt al tien jaar gebruik van digitaal patiëntenportaal MijnGezondheid.net (MGn) en de bijbehorende patiëntenapp MedGemak van PharmaPartners. Samen met locatiemanager en apothekersassistente Anja Boxman blikken we terug.

Met MGn kunnen apotheken en huisartsenpraktijken een stevige basis leggen op het gebied van eHealth. Via de website van MGn of de MedGemak-app kunnen patiënten hun medicatiestatus inzien en betrouwbare informatie over geneesmiddelen en aandoeningen raadplegen. Daarnaast hebben ze de optie om een vraag te stellen via een eConsult en een afspraak te maken met bijvoorbeeld hun huisarts. Op die manier is het voor patiënten mogelijk om meer zelf te regelen, waardoor de werkdruk bij de apotheek en huisartsenpraktijk afneemt.

Verlichting van werkdruk

Om die reden begon ook Apotheek Hoogland zo’n tien jaar geleden met MGn. Boxman weet het nog als de dag van gister. “We wilden onze apotheek efficiënter maken en tegelijkertijd onze patiënten een service bieden, waarbij ze zelf hun medicatie konden inzien, bestellen en herhalen”, vertelt Boxman. Dat laatste verliep in het begin wat stroef omdat de huisartsen nog geen gebruikt maakten van MGn. “Patiënten konden hun medicatie daardoor niet zelf herhalen, waardoor wij het eerst zelf in de computer moesten zetten.” Dat probleem is in de loop der jaren verholpen, waardoor MGn in Apotheek Hoogland steeds beter ging functioneren.

Goede samenwerking

De goede samenwerking tussen PharmaPartners en Apotheek Hoogland speelde daarin een grote rol. Boxman en haar collega’s maakten hun wens om het ontvangstproces van medicatie te verbeteren kenbaar. PharmaPartners voerde vervolgens direct een oplossing door. “Voorheen moesten we per patiënt inventariseren welke ontvangstmanier de voorkeur had, terwijl patiënten nu bij het bestellen kunnen aangeven of ze de medicatie thuis willen laten bezorgen, afhalen aan de balie of uit de uitgifteautomaat pakken”, vertelt Boxman.
Andersom was Apotheek Hoogland betrokken bij de realisatie van de MedGemak-app, die in 2018 beschikbaar kwam. “Tijdens de bouw van MedGemak zaten we samen met PharmaPartners aan de tekentafel om inhoudelijk mee te denken over de applicatie, die we als apotheek uiteindelijk testten”, vertelt Boxman. MedGemak fungeert vooral als een extra laagdrempelige mogelijkheid om apotheek- en huisartspraktijkzaken via smartphone en tablet zelf online te regelen, maar beschikt bijvoorbeeld ook over een medicijnwekker.

Vooruitstrevend karakter

De actieve deelname aan het bouwproces van de MedGemak-app is een treffend voorbeeld van het vooruitstrevende karakter van Apotheek Hoogland, die volgens Boxman altijd op zoek is naar vernieuwing. “Zelf zie ik bijvoorbeeld graag dat het bezorgproces voor medicatie wordt uitgebreid. Nu weten patiënten alleen of ze de bestelde medicatie ‘s ochtends of ‘s middags ontvangen, maar niet op welk tijdstip. Daardoor moeten ze de hele ochtend of middag thuisblijven”, legt Boxman uit. “Door de patiënten een preciezere bezorgtijd te geven, voorkom je dat ze een volledig dagdeel vrij moeten houden.”

Tevredenheid

Boxman ziet dat de functionaliteiten van MGn en MedGemak vruchten afwerpen en de werkdruk in de apotheek verlichten. “We merken dat veel patiënten hun medicatie via MGn of MedGemak bestellen en herhalen. Daardoor besparen we tijd omdat we minder telefoontjes hoeven af te handelen en minder patiënten met herhaalrecepten aan de balie hoeven te helpen”, legt Boxman uit. Ook zorgt dat ervoor dat patiënten hun medicatie sneller kunnen ophalen. “Wij krijgen de recepten direct binnen in ons systeem, waardoor we ze vrijwel meteen kunnen verwerken en klaarzetten. Patiënten kunnen hun medicatie daardoor vaak op dezelfde dag ophalen, iets waar ze erg enthousiast over zijn.” Die positieve terugkoppeling geven ze ook terug aan Boxman en collega’s, die daardoor zien dat hun beoogde patiëntservice aanslaat. “Het is een absolute meerwaarde dat patiënten vierentwintig uur per dag hun medicatiedossier in kunnen zien en geneesmiddelen kunnen bestellen en herhalen. De toevoeging van MedGemak draagt daarnaast bij aan de toegankelijkheid van MGn, omdat we tegenwoordig bijna alles met onze mobiele telefoon kunnen doen. Kortom, binnen Apotheek Hoogland zijn we al ruim tien jaar erg tevreden met de uitgebreide functionaliteiten van MGn en MedGemak.”

Voortdurend in ontwikkeling

MGn en MedGemak blijven voortdurend in ontwikkeling. Zo is PharmaPartners bijvoorbeeld druk bezig met het verder verbeteren van de module Bestelstatus. Die module laat de patiënt precies zien wanneer zijn medicatie-bestelling klaar is om op te halen of te worden bezorgd. Dankzij deze module neemt de hoeveelheid telefoontjes en balievragen beduidend af. Daarnaast onderzoekt PharmaPartners de inzet van automatische berichtgeving. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het versturen van een bericht naar de patiënt na een eerste uitgifte om te vragen hoe het gaat met het medicatiegebruik.

Download ""