Bohemenwijk Apotheek ervaart de voordelen van eHealth-oplossingen PharmaPartners
Bohemenwijk Apotheek in Den Haag maakt sinds 2021 gebruik van MijnGezondheid.net en de app MedGemak van PharmaPartners. Robin Uleman is manager van drie Haagse apotheken, waaronder Bohemenwijk Apotheek. Zij vertelt hoe de eHealth-oplossingen de dagelijkse werkzaamheden én samenwerking binnen de regio vergemakkelijken.
Bohemenwijk Apotheek is zelfstandig en maakt geen onderdeel uit van een keten, legt manager Uleman uit. “We maken onze eigen keuzes in onze werkwijze en systemen. Wij geloven dat digitale samenwerking zorgt voor gemak bij zowel zorgverleners als patiënten. Daarom werken we van begin af aan met Pharmacom en zijn we onderdeel van het cluster Medicom- en Pharmacom-gebruikers in Den Haag van Stichting SAHEL.”
De voordelen van regionale samenwerking
De clusterorganisatie Stichting SAHEL (Samenwerkingsverband Haagse Eerste Lijn) zet zich in voor optimale regionale samenwerking tussen eerstelijnszorgverleners. De stichting stimuleert huisartsen en apotheken binnen de regio om met Medicom en Pharmacom te werken voor goede digitale informatie-uitwisseling.
Uleman: “Den Haag is het grootste cluster van Nederland. Zowel apotheekmedewerkers als patiënten profiteren van deze regionale samenwerking. Met de systemen van PharmaPartners wisselen eerstelijnszorgverleners eenvoudig gegevens uit. Daardoor worden patiënten sneller geholpen, zowel bij de huisarts als bij de apotheek. Bovendien worden er minder fouten gemaakt en zijn gegevens altijd up-to-date. Dankzij de digitale samenwerking werken we efficiënter, besparen we tijd én bieden we patiënten betere zorg.”
Uleman legt uit hoe dat komt. “Patiëntendossiers zijn bijvoorbeeld inzichtelijk voor alle leden van het cluster. Als een patiënt zijn medicatie bij een andere apotheek wil ophalen, bijvoorbeeld wanneer hij of zij verhuist binnen de regio, dan heeft de nieuwe apotheker direct, na toestemming van de patiënt, inzicht in de medicatie. De patiënt kan hiermee sneller geholpen worden.”
''Dankzij de digitale samenwerking werken we efficiënter, besparen we tijd én bieden we patiënten betere zorg.”
eHealth-oplossingen volgende stap in digitalisering
Bohemenwijk Apotheek introduceerde anderhalf jaar geleden het patiëntenportaal MijnGezondheid.net en de app MedGemak bij haar patiënten. “Bohemenwijk Apotheek ligt in een wijk waar over het algemeen wat oudere mensen wonen”, vertelt Uleman. “Zij staan niet allemaal open voor het gebruik van een app. Maar we zien dat ze MijnGezondheid.net wel gebruiken. Dat is een direct gevolg van het grote cluster in Den Haag. Veel huisartsen in de regio maken al jaren gebruik van MijnGezondheid.net. Daarom is het voor patiënten logisch om apotheekzorg ook via deze weg te regelen.”
Via het portaal en de app regelen patiënten hun medicatieaanvragen, hebben zij inzicht in hun gegevens en stellen ze vragen aan apothekers via een e-consult. Uleman: “Eigenlijk is het een digitale versie van een apothekersbalie, maar dan vierentwintig uur per dag bereikbaar. Het e-consult is een chat waarmee patiënten vragen over hun medicatie kunnen stellen. In tegenstelling tot aan de balie of telefoon, biedt het e-consult ons de ruimte om te reageren op het moment dat ons het beste uitkomt. Zo kunnen we onze tijd efficiënter indelen. Ook het aanvragen van herhaalmedicatie gaat sneller en foutloos. Voorheen gebeurde dat per e-mail en moesten wij de informatie overnemen in het systeem. In het portaal of de app klikt een patiënt de gewenste medicatie eenvoudig aan. Wij hoeven de medicatie alleen te bevestigen, er wordt dan digitaal een goedkeuringsverzoek aangevraagd bij de huisarts. Dat is efficiënter, sneller en geeft minder risico op fouten.”
''In het portaal of de app klikt een patiënt de gewenste medicatie eenvoudig aan. Wij hoeven de medicatie alleen te bevestigen, er wordt dan digitaal een goedkeuringsverzoek aangevraagd bij de huisarts. Dat is efficiënter, sneller en geeft minder risico op fouten.”
Samen naar een digitale toekomst
Ondanks de oudere populatie in de wijk, zet Bohemenwijk Apotheek zich in voor een digitale eerstelijnszorg. Uleman: “Mensen raken steeds meer gewend aan het gebruik van online middelen in hun dagelijks leven. Ook wij passen de eHealth-oplossingen van PharmaPartners steeds vaker toe bij onze werkzaamheden. Bijvoorbeeld door via een e-consult volgens AVG-richtlijnen te communiceren met patiënten. Via de chat van het e-consult houden we de patiënt op de hoogte van wijzigingen of vragen we om toestemming voor het delen van hun persoonsgegevens met de leverancier van hun hulpmiddelen. Gaandeweg ontdekken we steeds meer manieren om de eHealth-oplossingen in te zetten.”
Uleman hoopt dat andere apothekers zich ook aansluiten bij een cluster en openstaan voor eHealth-oplossingen. “Sommige apothekers denken dat het veel tijd kost om een nieuw systeem te leren kennen en die tijd hebben ze vaak niet. Maar vanaf de implementatie ging het bij ons eigenlijk automatisch omdat het vergelijkbaar is met de reeds bekende herhaalservice. Ook merken we: hoe meer patiënten eHealth-oplossingen gebruiken, hoe meer tijd je bespaart.”
"Sommige apothekers denken dat het veel tijd kost om een nieuw systeem te leren kennen en die tijd hebben ze vaak niet. Maar vanaf de implementatie ging het bij ons eigenlijk automatisch omdat het vergelijkbaar is met de reeds bekende herhaalservice. Ook merken we: hoe meer patiënten eHealth-oplossingen gebruiken, hoe meer tijd je bespaart.”