Case
Case overzicht

Module Consult Voorbereidende Vragenlijsten sluit naadloos aan bij toekomstbeeld Medi-Mere

Huisarts Han van de Steeg begint het nieuwe jaar goed. Zijn huisartsenpraktijk Medi-Mere is pilotlocatie voor de nieuwe PharmaPartners-module Consult Voorbereidende Vragenlijsten (CVV). Samen met Annabelle Wit, het hoofd van de locatie Medi-Mere Poort, zet de praktijk stappen naar gedigitaliseerde eerstelijnszorg. Een toekomstbeeld waar Medi-Mere al geruime tijd naartoe werkt.

Huisartsenpraktijk Medi-Mere heeft vier locaties in Almere. Medi-Mere zet zich binnen de Regio-organisatie Huisartsen Almere (REHA) mede in voor een gezonde en actieve bevolking van Almere. Huisarts Han van de Steeg is de eigenaar en groot voorstander van digitale hulpmiddelen in de zorg. “Ik sta te springen om te starten met de CVV-pilot! De module sluit naadloos aan bij onze toekomstvisie voor de huisartsenzorg.”

CVV is het begin van de digitale toekomst

PharmaPartners ontwikkelde de module CVV zodat zorgverleners tijdens het huisartsenconsult minder tijd kwijt zijn aan het stellen van standaardvragen en meer tijd kunnen besteden aan de patiënt. Voorafgaand aan het consult ontvangt de patiënt een digitale vragenlijst die zij via MijnGezondheid.net of de app kunnen invullen. Daardoor is er tijdens het consult meer tijd voor het echte gesprek met de patiënt.

De komende tijd gaat locatie Medi-Mere Poort aan de slag met de module Consult Voorbereidende Vragenlijsten. Locatiehoofd Annabelle Wit zet zich in voor een soepele implementatie. “Voor onze medewerkers is de pilot best spannend. De werkdruk is hoog dus we proberen zo efficiënt mogelijk te werken. Nu moeten we een nieuwe werkwijze vinden. Ik ondersteun medewerkers daarbij en daag ze uit om de module te omarmen en manieren te vinden waarop CVV hun werk vereenvoudigt. Hoe mooi is het als er na deze test een module staat die klaar is voor een landelijke uitrol?”

''Het invullen van een vragenlijst laat de patiënt zelf nadenken over de klachten. Dat denkproces vindt dan niet meer plaats tijdens het consult en dat maakt dus tijd vrij voor het vinden van de juiste oplossing.''
Annabelle Wit - POH GGZ en locatiehoofd Medi-Mere Poort

De patiënt verandert mee

“Niet alleen medewerkers, maar ook patiënten moeten vertrouwd raken met digitale zorg”, stelt Van de Steeg. “CVV is een goed begin. Op dit moment zijn er dertien vragenlijsten die we voorafgaand aan een consult versturen. Dit zijn onder andere vragenlijsten die de ketenzorg, zoals diabeteszorg, ondersteunen. Maar ook lijsten die gaan over de levensstijl van de patiënt. De antwoorden helpen ons de juiste diagnose te stellen. In ruil daarvoor vragen we wel tijd van de patiënt. Dat zijn patiënten niet gewend.”

Wit is zich ook bewust van deze veranderingen voor de patiënt. “Als je ergens last van hebt, klop je aan bij de huisarts en die lost het voor je op. Dat is hoe patiënten de huisarts nu zien. Maar met de huidige ontwikkelingen, zoals het tekort aan zorgverleners, is het tijd dat de patiënt zelf meer regie krijgt over de zorg en de eigen gezondheid. Het invullen van een vragenlijst laat de patiënt zelf nadenken over de klachten. Dat denkproces vindt dan niet meer plaats tijdens het consult en dat maakt dus tijd vrij voor het vinden van de juiste oplossing.”

Gericht patiënten selecteren

“Samen met onze POH Somatiek maak ik een overzicht van de patiënten die baat hebben bij CVV”, legt Wit uit. “Dat zijn veelal patiënten met een chronische zorgvraag, bijvoorbeeld door diabetes. Zij maken gebruik van periodieke controles en medicatie om hun gezondheid op peil te houden. Voor deze patiënten verandert CVV veel. De patiënt krijgt herhaaldelijk een vragenlijst, vult zelf de antwoorden in en stuurt ze door. Alleen bij afwijkende resultaten komt de patiënt langs. Dat scheelt ons én de patiënt tijd.”

Wit: “We benaderen de patiënten nu nog persoonlijk omdat het onze verantwoordelijkheid is ze te ondersteunen bij deze veranderingen. De komende tijd zetten we dus kleine stapjes. Natuurlijk denken we ook na over de toekomst. Onze wens is om meer vragenlijsten toe te voegen voor huisartsen, steeds meer patiënten te informeren over onze nieuwe werkwijze en ze hiervan laten profiteren.”

Meters maken voor betere zorg

“De komende tijd zetten we in op het verbeteren van de pilot”, vertelt Van de Steeg. “We noteren alle zaken waar we tegenaan lopen en koppelen dit terug naar PharmaPartners. Ook gaan we op zoek naar nieuwe manieren om CVV in te zetten. Zelf denk ik bijvoorbeeld aan een vragenlijst voor het hoofdpijndagboek. Natuurlijk nemen we de feedback van patiënten ook mee. Als zij een vraag niet snappen dan moeten we deze aanpassen.”

Volgens Van de Steeg heeft PharmaPartners de belangrijke taak om de module te blijven ontwikkelen. “We kijken erg uit naar de positieve effecten, zowel op de korte als de lange termijn. Het lijkt me een mooi streven om het aantal vragenlijsten uit te breiden, zodat de module echt onderdeel wordt van onze werkwijze. Ik hoop daarnaast dat patiënten gaan inzien dat het thuis invullen van vragenlijsten een investering is in hun gezondheid. Ze krijgen er namelijk een kwalitatief beter consult voor terug. Hun zorgverlener is immers al op de hoogte van de klachten en kan daardoor betere en betrouwbaardere antwoorden geven op vragen. Zorg van een hoger niveau, dat is waar we naar streven.”

Meer lezen?

In het tweede artikel van de reeks leest u meer over de uitrol van de pilot Consult Voorbereidende Vragenlijsten bij Medi-Mere Poort.

Klik hier om het tweede artikel te lezen

Download ""