Een laagdrempelige apotheek met MijnGezondheid.net
De Bongerd in Ochten wil de lokale apotheek dichtbij de mensen zijn. Klantvriendelijk, laagdrempelig. Zonder barrières, zonder wachttijden. “Het portaal MijnGezondheid.net (MGn) en de MedGemak-app van PharmaPartners helpen ons daarbij.” aldus apotheker Bartek Nowicki.
Slimme innovaties
Apotheker Nowicki is groot voorstander van slimme innovaties die het gemak voor de patiënt en de apotheker vergroten. De Bongerd introduceerde MGn en de MedGemak-app in 2019 samen met de Medicom-Huisartsenpraktijk Medisch Centrum Ochten. Met MGn en de aanvullende MedGemak-app kunnen patiënten van De Bongerd sindsdien veel medische zaken zelf online regelen. Zo kunnen ze via de mobiele telefoon of tablet herhaalrecepten bestellen, een actueel medicatieoverzicht ophalen en e-consulten aanvragen. Waar en wanneer hen dat uitkomt.
Receptaanvraag zichtbaar in Pharmacom
Nowicki licht toe: “Het mooie is dat MGn is geïntegreerd in ons apothekerssysteem Pharmacom en het huisartsensysteem Medicom. Beide systemen zijn verbonden via één database. Daardoor kan onze apotheek en de huisartsenpraktijk in Ochten maximaal profiteren van MGn. Als de patiënt via de MedGemak-app herhaalmedicatie aanvraagt bij de huisarts zie ik dat meteen in Pharmacom.”
“Het mooie is dat MijnGezondheid.net is geïntegreerd in ons apothekerssysteem Pharmacom en het huisartsensysteem Medicom."
Sneller medicatie in huis
Nowicki vervolgt. “Ik kan dus pro-actiever handelen. Voor bestellingen via de MedGemak-app kan ik de huisarts rechtstreeks om fiattering vragen en recepten direct klaarmaken na akkoord. Dat scheelt enorm veel tijd. Op de klassieke wijze verlopen herhaalrecept aanvragen via de praktijkassistente. Als die assistente het erg druk heeft, kan een bestelling enorme vertraging oplopen. Begrijpelijk. Alleen, ik vind het niet meer van deze tijd om een patiënt drie dagen te laten wachten op zijn medicijnen. De MedGemak-app haalt onnodige schakels uit een verouderd systeem. Een dag na de bestelling ligt de medicatie aan de balie.”
Online medicatieoverzicht
Het online medicatieoverzicht is een ander groot voordeel van de MedGemak-app, vindt Nowicki. “Mensen met meerdere aandoeningen hebben steeds vaker een medicatieoverzicht nodig. Via de app kunnen ze hun medicatie-overzicht zelf inzien, printen en meenemen naar bijvoorbeeld de specialist in het ziekenhuis. Daarvoor hoeven ze dus niet meer eerst langs de balie in de apotheek. Ook dat is tijdwinst en gemak. Het overzicht in MGn is bovendien actueler dan de medicijngegevens van het Landelijk Schakelpunt (LSP).”
Vier miljoen gebruikers
Het aantal gebruikers van MGn telt op dit moment vier miljoen gebruikers. In apotheek De Bongerd maakt vooral de jonge generatie gebruik van MGn en de MedGemak-app. “Ik schat zo’n vijf procent van onze patiënten”, zegt Nowicki. “Daarmee staan we pas aan het begin. Tot voor kort geloofde niemand dat het papieren bankafschrift volledig zou verdwijnen door internetbankieren. Zo is het ook met e-health. De MedGemak-app is de toekomst.”
"De MedGemak-app is de toekomst.”